View Single Post
Det finnes nok ikke noe superenkelt innsatsløst triks for å løse dette problemet, men jeg har et tips som fungerer hvis du legger innsats i det.

Stå opp til nøyaktig samme tid hver eneste dag. Må du f.eks. opp kl. 7 for å rekke skolen, står du opp kl. 7 også i helgen. Få deg vekkerklokke med annen ringelyd, eller få moren din til å tvinge deg opp nøyaktig kl. 7 om det er det som må til. Det innebærer at du må droppe helgefestingen for en stund, inntil du har rutinen inne, så det blir noe av innsatsen. Til slutt vil du se at det faktisk blir lettere og lettere å stå opp, sannsynligvis fordi du av vane vil gå inn i en lett søvnfase når stå-opp-tidspunktet nærmer seg.

Det er veldig viktig å være konsekvent, spesielt i starten. Ikke noe slumring, og ikke noe sove-til-elleve på lørdag. Tving deg opp og begynn med noe med en gang. Les avisen, hopp i dusjen, eller enda bedre: gå en lang tur med hunden, hvis du har hund. Sistnevnte vil gjøre underverker for dagsformen din, så vel som hunden din

Når kroppen og hjernen er innstilt på et tidspunkt den skal stå opp på, så vil du også merke at du blir trøtt når du trenger å sove. Mange har problemer med at de ikke blir trøtte før i 3-4-tiden på natten, men dette problemet vil bli borte med denne metoden. Derfor vil du automatisk få den søvnen du har behov for - hverken mer eller mindre - så lenge du legger deg når du blir trøtt. Når du har dette helt på stell, så kan du kan du gjøre et unntak i ny og ne. Er du ute på en lørdag, så kan du sove litt lenger hvis du absolutt må. Men det lønner seg ikke å gjøre noen vane ut av det, og det er altså viktig at du venter med dette til du ikke har problemer med å stå opp på samme tidspunkt hver dag.

Jeg var såkalt B-menneske før, men jeg har brukt denne metoden lenge, og står opp hver dag kl. 6. Rett opp av sengen, og gå med hundene i en drøy time. Basert på egen erfaring vil jeg si at hvorvidt man er A- eller B-menneske er i veldig stor grad en vanesak, mer enn genetisk betinget. Og når du først har blitt A-menneske, så vil du aldri tilbake.

En liten ting til. Hvis du etter å ha fått stabil og fast døgnrytme er av typen som trenger unormalt mye søvn, så kan det være lurt å gå til legen. Der kan du få tatt blodprøver for å se om du mangler noen næringsstoffer, ev. få henvisning til sykehus for observasjon av søvnrytmen din.