View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes dette er en grusom tankegang. Det er å oppgi det som jeg ser på som veldig gode kvaliteter hos mennesket som er å være åpen for tvil og flere forklaringer. Det er å la hjertet sitt i denne forstand bli knyttet til å kunne bli totalt knust om man senere får erfare at det nok ikke stemmer det man har valgt å tro på, eller at tvilen i seg selv da skulle være "farlig".

Det blir tro for troens skyld, og for Mette-Marit blir det engler og auraer, og for al-quida blir det terror. Metoden er feil, selv om utførselen ikke alltid er "slem".

Mange kristne har ritualer ved sengetid og ellers som går ut på å formane seg selv at "jeg tror på jesus kristus, den hellige ånd osv....". Hvorfor må man aktivt påminne seg det, istedet for bare kjapt konstantere at man tror?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med det jeg skrev er at utifra min tro i den ortodokse kirken, så tror vi på at på dommedagen skal jesus komme ned og dømme hele jorden, der han skal dømme hver og en person etter sine handlinger, der de gode vil bli tatt med til himmelen og de onde skal bli kastet ned til helvete.

Om man ikke tror med et rent hjerte så er det vansklig å fullføre å bli frelst

Sitat av Bibelen Matt 24: 13-14
Men den som holder ut til enden, skal bli frelst
Vis hele sitatet...
Sitat av Bibelen Luk 13: 22-30
På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsby og underviste.
23 Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: 24 «Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. 25 Når husets herre først har reist seg og lukket døren, og dere blir stående utenfor og banker på og sier: 'Herre, lukk opp for oss!' – da skal han svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra.' 26 Da vil dere si: 'Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.' 27 Men han skal svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett.' 28 Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv blir kastet utenfor. 29 Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. 30 Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste.»
Vis hele sitatet...

Sitat av Bibelen Mark 16: 15-18
15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle som Gud har skapt! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.»
Vis hele sitatet...
Her ser dere noen sitat fra bibelen at troen er viktig for frelsning, du må ha et rent hjerte og tro for å bli frelst.
Sist endret av Dotten; 24. januar 2010 kl. 23:22.