View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Om jeg har begrenset noen verdier til "vestlige" så må jeg ha skrevet feil for mindel. Jeg mener "verdier" som demokrati, respekt for mennesket og ikke minst likhet for kvinner bør være universelle. Taliban kjemper mot dette.


Og etter min mening så har disse misforstått totalt og velger å støtte grupper som jobber for å ødelegge muligheten millioner av mennesker i disse landene kunne hatt til et bedre liv med mer rettferdighet og likhet.


Dette er ikke en "ny taktikk". Det er en taktikk som definerbart har vært siden Vietnam, og før den tiden også. Problemet er at den er ekstremt vanskelig å få til. Det er grusomt naivt fra din side om du tror grunnen til at vold i Afghanistan fortsetter er fordi USA ikke har prøvd før å vinne over folkemeningen før.

Javell, kanskje Taliban får mer oppslutning. Men skal vi ofre alle menneskene i Afghanistan til Taliban da? Hvis vi ser på programmet til Taliban så er min mening et resolutt nei.


Og de fortjener denne titelen nettopp fordi de kjempet for frihet. Sammenligner du nazistene med norske "gutter på skauen" så er dette uten tvil.


Og da har Lille Ali misforstått og har sannsynligvis ikke fått lært hva demokrati og menneskerettigheter er - ting som Taliban kjemper mot. Jeg ser jo at det er vanskelig å få lille Ali til å bry seg om dette hvis USA bombet familien hans (det hadde jeg selv hatt vanskeligheter for), men hvis vi ser på intensjonen til USA mot Taliban, at det ikke er kvantitativt så mange "lille Ali som har fått familiens hus bombet" i AFghanistan og at Taliban nok også står for en god del "collateral damage".

Om en Tysker under 2.verdenskrig målrettet fikk bombet familiens hjem av amerikanerne (noe de *ikke* har som intensjon i afghanistan) så mener bombast at han burde motarbeide nazistene fremfor å støtte dem mot de som bombet hjemmet hans - fordi jeg bedømmer hva nazistene stod for. Derfor mener jeg du tar feil i at det kunne vært rett å støtte Taliban.
Vis hele sitatet...
Det jeg bygger mine utsagn på er Afghanistan x2 med forsvaret. Siste turen min spente seg 2009 Jan-2009 Juli, dette var da den NYE taktikken ble mer implementert i våre gjøremål. For nå skulle vi vinne "hearts and minds" akkurat fordi at taliban vinner flere og flere området i Afghanistan fordi de vinner de lokale sine hjerter og sinn. Noe vi feilet max. Taliban gjør framgang, og de vil fortsette å gjøre det. Grunnen er jeg usikker på, men jeg antar det har noe hvordan vi vestlige kriger der nede. Vi ruller i våre pansra kjøretøy har hight tech utstyr og leverer lite bistand til sivill befolkningen.

Videre, det med verdier. Jeg skulle gjerne ønske at ALLE mennesker på denne planeten hadde muligheten til å ha samme verdier og demokrati som oss. Men dette er noe jeg og du er fullt klar over ikke skjer.
Folket i Afghanistan har rett og slett ikke ressursene til å ha våre verdier, like mye frihet og likestilling til kvinner. De er for langt unna enda og vi driver å påtvinger dem tidsmessig å ha et oppegående demokrati gående sånn at vi kan trekke oss ut fortest mulig. Det skjer hver jevla gang, vi kommer inn tungt militært, får kontroll over landet, vi mister tropper også vil vi trekke våre hærer tilbake igjen. Dette er egentlig tidspunktet til å drøsse HUMAN AID i Afghanistan istedenfor våpen,ammunisjon og militært. Men ja, vi må se på historien. Afghanistan geografisk sett, er ikke umulig. Men VELDIG vanskelig å holde kontroll på over en lengre periode med bare militære midler.

Tingen med Afghanske folket, ikke ta meg feil nå. De fleste Afghanere har levd igjennom krig,sult og fattigdom. Afghanske samfunnet pr idag klarer ikke å opprettholde et rettferdig likestilt demokrati. Lille Ali, bryr seg ikke om likestilling, demokrati og menneskerettigheter, når han faktisk må bruke nesten hele dagen sin på å skaffe mat og vann. Her kommer Taliban som oftest inn i områder der de har kontroll. De skaffer befolkningen ressurser, har selv snakket med Afghanere som egentlig ikke ville ha NORSK U-hjelp i form av mat,vann,telt og tepper. Av den enkle grunn at, taliban vil bli sur og ta hevn hvis de finner ut at de har tatt imot varer fra oss.

Nå har jeg klart å skrive meg i surr og ble mye fram og tilbake. Afghanistan er et land, der mange har feilet. Sovjet stillte 500 000 mann og de feilet. Vi stiller 150 000 ISAF soldater og jeg føler at krigen ikke går i vår retning.

Løsningen i mitt hodet: Er å trene opp den Afghanske hæren fort og legge mye ressurser i dette. Pumpe inn u-hjelp,bygge skoler,sykehus og skaffe jobb, gjøre noe med korrupsjonen, skaffe en stabil demokratisk regjerning OGSÅ trekke ut soldatene våre. Dette vil ta så lang tid at jeg frykter at vi kommer bare til å trekke ut våre soldater.

Min personlige militære mening er som følger: Krigen i Afghanistan er tapt, vi gjør vondt verre. Eneste fordelen vi har av Afghanistan er at vi får trent våre offiserer og tropper, vi får testet utstyret vårt og bygger opp erfaring i gerilja krigsføring.

-Gud er Norsk

Og jeg står fortsatt vet utsagnet mitt:

One man's terrorist is another man's freedom fighter