View Single Post
Realist1, det er ikke snakk om juridisk ansvar og ditt og datt, det er bare snakk om å være kompis... prinsipper. Noen har prinsipper i større grad enn andre, det har jeg full forståelse for.
jeg er klar over at jeg er juridisk ansvarlig siden jeg satt bak rattet, men lurer bare på om det er det minste jeg kan gjøre for å la det gå utover "kompisen". Om ikke dele skyld, så iallefall gi han også en lærepenge. Jeg er av den oppfatning at han fortjener det, mest på grunn av måten han svikter en kompis på...

Det jeg har lyst til å gjøre er å ta kontakt med juristen og si at hvis de bestemmer seg for noe annet enn å henlegge, så føler jeg at det er relevant å bringe passasjeren inn i saken, siden han er 'medskyldig'. I tillegg til å ha planlagt og vært motivert for turen, så tok han selv rattet i perioder da vi satte oss fast, mens jeg dyttet. Han var dessuten motivert nok til å spørre om å få kjøre selv, men vi kom bare aldri så langt... med andre ord ikke bare en passiv passasjer.
Ingen kan på noen måte bevise hvem som kjørte eller hvem som gjorde hva, så det må da være grunnlag for å iaffal få han avhørt og vurdere "delt" straff?
Hva tror dere, kan det føre noe annet med seg enn å gjøre ting verre for meg?
Det kjipe er vel at det aldri kom frem annet enn at jeg kjørte da politiet snakket med meg på åstedet eller i avhøret, men på den andre siden ble jeg aldri heller spurt noe særlig om det, og det ble liksom ikke relevant før jeg fikk hrøe at det var snakk om så store bøter og at kompisen ikke vil betale for seg på den enkle måten.

Fra og med nå av håper jeg vi kan fortsette diskusjonen i en konstruktiv og praktisk retning fremfor den "moralske"... sier ikke at jeg kommer til å gjøre noe av dette, men er nysgjerrig på hvilke alternativer som finns...hvis saken virkelig rettferdiggjør det.