View Single Post
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Men jeg tror ikke at kontrollene over hvem som burde kjøpe og ikke kjøpe kommer til å fungere selv om det er legalisert. Det er allt for lett at noen kjøper, eller selger, for en annen som ikke skal ha tilgang. Dessuten er det vel ikke lov å nekte noen å kjøpe noe selv om de er avhengige(?). Dette sier jeg på grunnlag av at jeg aldri har sett en alkoholiker (som ikke er dritings) som ikke har fått kjøpe mere øl, selv om alle i "bygda" vet han er alkis.. Så du kan jo tenke deg hvor lett det blir for en som er avhengig av kokain, å slutte med dette...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke prate for felix_poker, men jeg tenker han har nogen lunde like tanker rundt dette som det jeg sier nå.

Det er snakk om og ikke nekte tilgang, samt straffe en misbruker for sine problemer. En misbruker vil som oftest ikke leve ett liv slik de gjør, men heller rette opp i disse problemene. Derfor kan vi ikke fortsette og fengsle, bøtelegge, og skyve disse personene unna samfunnet. De må intrigeres i samfunnet istedenfor og føre de mot ett kriminelt liv på gata. Vi må ta imot alle med en varm hånd, og støtte de opp med bedre hjelpetilbud.

Per dags dato er det store mørketall over hvem som misbruker andre rusmidler enn de lovlige, på grunn av at de er redde for og fortelle om sine problemer på grunn av den negative stigmatiseringen og utestengingen man blir møtt med. Ved en legalisering vil disse tallene komme til overflaten, og man vil ikke lengre skyve problemet under matta. Så må vi lage bedre støtte tilbud for de menneskene som sliter med rusproblemer. Det er som sagt mange med rusproblemer som idag ikke tørr og snakke om dette, og mesteparten av de med rusproblemer er ikke de hjemløse, for og ha det sagt.

Man skal ikke legalisere fritt salg av dette over alle gatehjørner, for og så la folk slite med rus avhengighet på egenhånd. Vi trenger og møte de med rusproblemer på midtveien, ikke bare forvente at de skal håndtere dette alene. Det kan ikke være slik at man mister jobb, respekt hos samfunnet (familie og naboer) på grunn av at man er modig nok til og innrømme noe for og så ville jobbe med det.

De som vil ruse seg ukritisk vil gjøre dette uansett. Er det ikke da bedre at vi tilbyr rene varer og kommer med saklig informasjon om disse stoffene, og deres bruksområder, istedenfor og bare si "nei nei nei" og slenge på med ensidig informasjon om hvordan det verst mulig kan ende. Vi må minske skadeomfanget av dette. Vi må minske kriminaliteten som blir gjort pga dette. Samtidig må vi også være tålmodige og tilby bedre hjelpetilbud enn vi har idag, som nevnt tidligere.

Ved en slik aksept for de andre rusmidlene vil vi også dra de fram fra den skumle kroken av det mørke skapet, og kan da igjen starte saklig forskning på de forskjellige rusmidlenes fornuftige bruksområder. Nå tenker jeg spesielt på psykedeliske rusmidler. Jeg har en drøm om at psykedelika som DMT, MDMA, LSD, eller Psilocybin vil bli brukt i psykoterapeutiske sammenhenger eller til og med mot rusmiddelavhengighet, som f.eks Ibogain mot heroin-avvenning. Selvfølgelig i samkjør med en psykiater. De substansene jeg nevner er bare noen få, av mange, med nytteverdi som vi overser.

Jeg vil legge til noe jeg skrev tidligere her i tråden angående legalisering av de nåværende ulovlige rusmidlene:

Den måten vi i Norge prøver og senke etterspørselen er med og minske tilgjengeligheten. Dette prøver vi altså og gjennomføre ved og ulovlig gjøre, skremme, og straffe både brukere og selgere. Dette har vi gjort i lang tid bak i historien, å vi ser jo at tilgjengeligheten bare øker og øker uansett hva vi gjør.

Men i Nederland prioriterer de heller "Harm Reduction", altså der har de innsett at narkotika er kommet for og bli, narkotika er ikke noe vi kan få bort. Det beste vi da kan gjøre er og gjøre skadene minst mulig. Skader på samfunnet som salg av narkotika fra kyniske bakmenn, bakmenn som ut blander varene sine med giftige ting for større profitt, narkomaner som gjør kriminelle handlinger for og dekke sitt forbruk, salg av sin egen kropp for og dekke sitt forbruk. Alle disse tingene, pluss mer, er uheldige bivirkninger av en nulltoleranse i narkotikapolitikken. Den eneste måten og få vekk disse tingene, er hvis staten tar over salget av alternative rusmidler, for da kan de også sette restriksjoner som folket vil følge, for folket vil jo ha rene varer, for en billigere penge. Da slipper også folket og oppsøke ett kriminelt miljø for og få seg "party-druget" sitt, eller "avslappnings-middelet" - noe de aller fleste rusbrukere bruker en gang i blant, ikke daglig.

Men det er jo alltid de som faller utfor og begynner og misbruke rusmidler ofte, og får problemer med det. Det er ofte de som har psykiske problemer, og vil løse det med bruk av rus. Det er veldig uheldig, og disse folkene vil mest sannsynligvis få problemer uansett om det er cannabis, alkohol, heroin eller kokain de misbruker. Den verste gruppen av disse misbrukerne er vell de som misbruker heroin daglig. I Amsterdam har de heroin-utdeling til de verste misbrukerne som de ser ikke nytter og sette på en institusjon eller rehabilitering. Da vil disse misbrukerne slippe og slite dag inn og dag ut for og få tak i sine daglige doser. De hjelper også misbrukerne og komme seg i arbeid, få leilighet, å komme seg ut i det sosiale liv. Her i Norge ser "vi" ned på heroinistene, vi holder de på utsiden istedenfor og etablere de og hjelpe de.

Nå har det seg også slik at de som misbruker ett rusmiddel for og døve ned ett eller flere problemer vil mest sannsynligvis få ett rusproblem, og problemet som lå i bunn vil bli større, uansett om det gjelder alkohol, cannabis, heroin, kokain eller andre rusmidler.
Sist endret av Quetzalcoatl; 10. januar 2010 kl. 00:56.