View Single Post
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, men olje er vitterlig rimelig vanskelig å framskaffe også, og krever store mengder energi på transport og raffinering. Kva energibærer vi får er forsåvidt et åpent spørsmål, muligheter er etanol, hydrogen, superkondensatorer og andre ting. At batterier er dårlige er et argument for meir forskning på batterier, eller alternative teknologier.
Vis hele sitatet...
Tror du kull er så veldig lett å framskaffe? Det slipper ut mye forurensninger. Og nesten uslukkbare branner i gamle kullgruver står for ca 1% av verdens drivhusgassutslipp. Og les igjen, der var det mest el vs andre co2nøytrale energibærere jeg snakka om. Slik som hydrogen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du til helvete gi deg med marginale poenger? Fyi så har vi noko som heiter NAV, som gir støtte til bil om du har behov for det på grunn av handicap. Så argumentet ditt er moot. Dessuten trenger en vitterlig ikkje 250hk stortsett - 100hk holder til omtrent alle biler. Kanskje må en kutte ut det du kaller aktiv kjøring, men er det virkelig et så stort offer som du framstiller det som? Eg har kjørt VW transporter med 75HK, og det fungerte heilt utmerka, med tungt lass. Eg kunne ikkje kjøre forbi over alt, men hadde på ingen måte problemer med å holde snittfart som låg over det trafikkflyten mellom førde og bergen ligger på stortsett.
Vis hele sitatet...
Det er da for faen ikke marginale poeng. Leste du det jeg sa om byråkratiet som nekta dem biler? Klarer du virkelig ikke se at det finnes folk som har behov for store biler og ikke bare på pur f? Herregud.. Men hvis du ikke skjønner dette nytter det ikke å ta deg seriøst, ei heller diskutere med deg.

Jeg har aldri sagt du trenger 250hester. Men 100-150 er å foretrekke for å ha det litt komfortabelt hvis du har en bil som veier mer en 1 tonn. Mellom førde og Bergen ja. Det er jo der alle i hele verden kjører... Netopp..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har budd 3 mil fra skulen, og brukt bil til skule kvar sabla dag i 4 år. Eg har kjørt tunge lass i bil, og eg kjenner veldig godt til situasjonen med biler for handicappa. Så dine relativt billige forsøk på å gå på meg som person er latterlig.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det eg har argumentert for er at folk har ulike behov, men at i snitt er behovet langt lavere enn det dei oppfatter som behov når det kjem til motorytelse, og derfor er effektavgift som tar mål av seg til å gjere høge effekter dyrere et netto gode - både fordi det får ned utslipp, og fordi det fører til at dei som har høgare utslipp må betale meir.
Vis hele sitatet...
Co2 avgiften sørger for det...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det blir direkte latterlig at du anklager meg for å ikkje tenke sjølv når eg vitterlig har argumentert for synet mitt, men du (uten å underbygge påstandane dine) har hakka på at 'Effektavgifta den hindrer folk i kjøpe effektive motorer.'. Det eg har svart klart på - ved å fortelle deg at det det er ingen ting i vegen for å lage effektive, små motorer, og at effektavgifta er lagt opp stegvis, slik at det faktisk er vesentlig dyrere å kjøpe uforholdsmessig store motorer.
Vis hele sitatet...
Fremdeles så straffer den folk for å bruke effektive små motorer. Det har jeg også forklart deg. Det bør du også kunne tenke deg til selv.
Sist endret av legalize_it; 13. desember 2009 kl. 19:27.