View Single Post
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Et plot kan selvsagt ikke være mer nøyaktig enn dataene det er bygget på, ja, men jeg vil dog ikke si at det at det er laget av en konservativ gruppe umiddelbart gjør dataene ugyldige, hvis det var det du mente med «konservativ tankegang». Metodologien deres er fritt tilgjengelig her hvis du ikke fant det selv. Jeg kan ikke se noe som skulle antyde at det er definert på en gal måte, men kanskje du vet bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev "tenketank" - en samling mennesker som driver med forskning hvor konklusjonen er gitt av arbeidsgiveren deres: Det er en gruppe mennesker som jobber utifra konklusjonen om at konservativisme, og dermed markedsliberalisme. Når de utformer en metodikk kan du være ganske så sikker på at de har klare korrelasjoner de ønsker å oppnå. Stiftelsen Manifest, en norsk sosialistisk tenketank, kan sikkert komme med en hel haug fine grafer uten at de nødvendigvis er korrekte. Konklusjonen bør ikke være fastlagt på forhånd, verken i ekte forskning eller "forskningen" som gjøres av tenketanker.

Jeg har ikke tid til å gå metodikken i sømmene, men det trenger ikke nødvendigvis finnes en fudge faktor for at konklusjonen skal være gitt før tallene ble puttet inn. Hvem som helst kan lage en rekke tallmanipulasjoner for å vekte forskjellige faktorer på ulikt vis for å få det resultatet de ønsker.
Akkurat det plottet du refererer til har jeg ikke studert noe videre, men jeg presenterte dataene for BNP per innbygger justert for PPP for en doktorgradsstudent på jobb og det har visstnok en «pearson product-moment correlation coefficient» på rundt 0.6 mens alt over 0.4 i sosiologi regnes som en sterk sammenheng.
.
Vis hele sitatet...
Du snakker til en matematiker, ikke en sosiolog. Vi har nok noe strengere krav til bruken av matematikk, men poenget er uansett at korrelasjon i seg selv ikke betyr stort - det er bare en koeffisient som sier noe om hvor mye to tall "passer" med hverandre rent matematisk, og når du har et svært komplisert system og såpass relative definisjoner av økonomisk frihet (her sammenfatter du et titalls variable, i deres egen metodikk, til ett målepunkt. I tillegg har du enorme problemer med å anta at de to kan sammenlignes direkte fordi hypotesen ignorerer kompleksiteten i systemet (noen andre kom med et ok moteksempel). Det duger kanskje til billige poenger, men det er ikke holdbart matematisk. Denne tendensen med å kondensere komplisert dynamikk til en enkelt graf er en uting innen samfunnsvitenskapene og det er i mine øyne fullstendig ubrukelig.

Jeg avslutter med et lignende statistisk bevis med korrelasjonskoeffisient på 0.98, noe som bør være helt fantastisk bra for sosiologivennen din
http://farm4.static.flickr.com/3325/3601371003_aeb52ea225_o.jpg
Data hentet fra samme kompliserte datasett - såkalt tilfeldig korrelasjon. Vær forsiktig med statistikk. Ta det fra en som har studert det - det er fullstendig livsfarlig.
Sist endret av ivioynar; 6. desember 2009 kl. 23:54.