View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Er det ikke litt sketchy å bruke data fra en konservativ tenketank til en så flytende ting? Det er fullstendig mulig å gi en definisjon på økonomisk frihet som gjør at en slik plott stemmer overens med en vilkårlig definisjon.
Vis hele sitatet...
Et plot kan selvsagt ikke være mer nøyaktig enn dataene det er bygget på, ja, men jeg vil dog ikke si at det at det er laget av en konservativ gruppe umiddelbart gjør dataene ugyldige, hvis det var det du mente med «konservativ tankegang». Metodologien deres er fritt tilgjengelig her hvis du ikke fant det selv. Jeg kan ikke se noe som skulle antyde at det er definert på en gal måte, men kanskje du vet bedre.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg må si at du har et litt naïvt syn på statistisk korrelasjon hvis du tror det bare er å plotte tall mot hverandre og se om de stemmer... Det kan fint være en helt annen sammenheng enn den som er tydelig i grafen fordi du ignorerer store deler av systemet ditt. Greit nok at folk har sterke meninger om kapitalisme, sosialisme og krig og fred og sånn, men dårlige statistisk forståelse hører ingensteds hen.
Vis hele sitatet...
Akkurat det plottet du refererer til har jeg ikke studert noe videre, men jeg presenterte dataene for BNP per innbygger justert for PPP for en doktorgradsstudent på jobb og det har visstnok en «pearson product-moment correlation coefficient» på rundt 0.6 mens alt over 0.4 i sosiologi regnes som en sterk sammenheng.

Geordie:

Sitat av Geordie Vis innlegg
Ved å formulere det i prolog så en datamaskin kan forstå det beviste du bare på hvilket plan du diskuterer. Datamaskiner tenker i 0er og 1ere, og politikk fungerer ikke sånn. Du har ikke bevist noenting.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg har forstått deg riktig diskuterer jeg på et for kaldt og logisk plan. Vel, sist jeg sjekket var virkeligheten kald og logisk, så jeg ser ingen problemer i dette. Hvis du forresten kunne presisere hvordan du mener det optimale politiske systemet velges hvis ikke med kald logikk så hadde det vært hyggelig og opplysende.

Sitat av Geordie Vis innlegg
Akkurat som du argumenterte mot kommunisme og folkemord, brukte du ordet tortur når du argumenterte mot sosialisme. Skatt har ingen ting med tortur å gjøre. Nesten alle i Norge har lyst å betale skatt for at Norge skal fungere. Klart du kan være uenig, men hvor er torturen??
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lyst til å bli tvunget til å betale skatt for at alt utenom politi, rettsvesen og hæren skal fungere i Norge, så derfor er er tvungen skatt av meg per definisjon tyveri. At staten tar penger av alle de som betaler skatt frivillig har jeg ingenting imot, på samme måte jeg ikke har noe imot at noen tortureres så lenge de frivillig går med på det.

Og hvis du må ha det inn med teskje: Det er selvsagt ingen tortur der. Men hva er det som gjør tortur moralsk galt? Og hva er det som gjør tyveri galt? Samme tingen, nemlig at et individs eiendomsrett blir krenket. Eksempelet mitt var kun for å illustrere hva utilitarianisme innebærer. Det kalles «reducto ad absurdum» (eller i et hvert fall en avart av det), og jeg finner det et effektivt virkemiddel for å påpeke feil.

Sitat av Geordie Vis innlegg
Sosialismen andre steder? Eksemplene du ga var fra kommunistiske land med ledere som beordret folkemord. Dette går på tross av alle sosialistiske verdier.
Vis hele sitatet...
Og når jeg diskuterer dette med kommunister sier de at det jeg beskriver kun fant sted i sosialistiske land, og at i kommunistiske land finnes det ingen stat og derfor ingen som gjør slike onde ting. Før Marx skrev sitt kommunistiske manifest betydde sosialisme og kommunisme det samme, med det unntaket av at kommunister ville komme til makten på voldelig vis. Hva som skjer når de er der er såvidt jeg kan se det samme.

Hva er utilitarianisme? Mest mulig godt for flest mulig folk, om så på bekostning av X, der X historisk sett har vært alt fra de rike til jødene. Hvem bestemmer hva som er mest mulig godt til flest mulig folk på bekostning av hvem? Jo, flertallet, i praksis de innvalgte lederene i et representativt demokrati, også kjent som staten. Med utilitarianisme står da staten fritt til å torturere, plyndre, osv. som den vil, da den ikke trenger å ta hensyn til individuelle rettigheter. Med kapitalisme derimot er individuelle rettigheter per definisjon alltid respektert, og et kapitalistisk land vil derfor aldri kunne gjøre noe slikt. Hvis det gjør noe slikt er det ikke lenger kapitalistisk. (Der definisjonen av kapitalisme kommer fra The Capitalist Manifesto fra 2005, introen til hvilket kan leses her: http://www.andrewbernstein.net/books/capman_intro.htm)

Sitat av Geordie Vis innlegg
Og hvis vi først skal se på det fra et rent matematisk point of view; så er jo argumentet her dømt til å feile fordi Norge er et av de beste landene å bo ifølge FN
Vis hele sitatet...
Norge er relativt kapitalistisk og har det relativt bra på tross av den lille sosialismen vi har grunnet mange faktorer derav ingen av dem er sosialisme.