View Single Post
Jeg er helt enig med Provo.

At veinettet i Norge faktsik er ganske dårlig, kan jeg forsåvidt også si meg enig i. Jeg gidder ikke skrive om igjen alle argumentene som har blitt brukt tidligere, men det er ikke veien som dreper. Det er sjåførene. Det jeg vokste opp (milevis fra nærmeste sivilisasjon) er det på enkelte strekninger knapt nok plass til at en bil og en syklist kan passere. Jeg kan ikke huske sist den ble asfaltert, og heller ikke huske sist de hvite "strekene på siden av veien" (i mangel på fagbegrep) var synlige. Jeg kan heller IKKE huske sist det var en alvorlig ulykke med dødsfall som følger, det kan ikke mine foreldre eller mine besteforeldre. Jeg hadde likt å visst hvor ulykkene i Norge befinner seg, for jeg møter oftere på trafikkork pga ulykker i byene. Her er det jo bedre veier.

Saken er at på de smale strekkene så tenker faktisk folk seg godt om. De er mye mer observant i svingene. Jeg skulle jo gjerne ønske at veiene var bredere så man slipper å gire ned i tredje for å kunne kjøre forsvarlig rundt neste sving, men for meg er det mye viktigere oppgaver enn veinettbygging som må til for å forbedre den allmenne velferden i Norge.

Hvorfor er penger mer verdt enn liv? Etter å ha jobbet i noen år med funksjonshemmede så skal jeg fortelle deg en ting: samferdselsdepartementet har flere oppgaver enn å bygge veier. Jeg kan gi et eksempel. Jeg jobber med en døvblind som er en stor inspirasjonskilde for meg. Hun har et følgekort som gjør at assistenter og støttekontakter kan følge henne på bussen, gratis, dette kortet ser ut som om det er designa av mora mi og printa ut i forrige århundre. Opptil flere ganger har folk måttet krangle med bussjåførene for at assistentene skal få være med henne på bussen, tenk hvilken belastning dette er for henne! Hun møter folk som ikke tror at hun er funksjonshemmet hver dag. For å skaffe tolk til et møte, må hun bruke 2 timer å ringe frem og tilbake for å ordne dette. Å lage kortene er samferdselsdepartementet sin oppgave. (de har for øvrig fått beskjed om at kortene må endres, foreløpig svar er at de skal gjøre det når de får "tid". Russekortet mitt var av bedre kvalitet!)

Hva er viktigere enn veier? Folks livskvalitet.

Og vil tilslutt legge til, jeg er for utbygging og bedre veier i Norge. Jeg er for at en skal bruke mer midler for å øke sikkerheten. Jeg syns at standarden på norske veier er latterlig, til tross for at jeg mener at det er viktigere ting enn veier og at en heller bør fokusere på om det kan være andre årsaker til ulykkene enn veiene.