View Single Post
Sitat av nilsern Vis innlegg
En gang i løpet av livet har jeg opplevd at en mindreårig spontant slang en pakke røyk på disken. Dette var på Kiel-fergen, og det dreide seg om en jente i begynnelsen av tenårene som var i følge med moren sin. Moren la røyken tilbake og jenta godtok dette. Tror du den jenta er røykfri den dag i dag? Og tror du det er røyken sin plassering i butikken som fikk henne til å starte, eller et generelt ønske om å røyke?

Du kan ikke sammenligne nikotin og sjokolade ettersom nikotin er noe du tenker på konstant og som plager deg om du ikke får, mens sjokolade/sukker ikke gir i nærheten av de samme abstinensene. Poenget er at en som røyker vil få tak i røyken sin, enten den står i en "rubiks-kube av et puslespill" helt bakerst i butikken, eller om den står ved kassen, mens suget etter sukker kommer spontant og avtar.

De fleste begynner heller ikke å røyke som følge av spontankjøp av "strategisk plasserte sigaretter", men gjennom å stjele røyk fra foreldre / få av eldre kamerater som får tak i røyk på egenhånd om vedkommende er under 18, og de som er over 18 og begynner å røyke bommer som regel av andre. Og om denne uttalelsen ikke stemmer overens med realiteten, så er det faktisk ikke røykens plassering det er noe galt med, men håndhevningen av 18-årsgrensen på tobakk.

Bottom line is: De færreste begynner å røyke som følge av spontankjøp av sigaretter, og de som røyker driter i om de må gå helt bakerst i butikken e.l. og kaste bort 1 min av livet sitt for å få tak i en pakke røyk. Jeg tviler også på at denne loven vil hjelpe for de som prøver å slutte, ettersom en person som ikke klarer å holde seg unna en synlig pakke tobakk rett og slett ikke er klar for å slutte, og vil mest sansynlig bomme røyk ved første anledning, gjerne på fest.

Røyking blir mer og mer ukult og mindre og mindre akseptert for hver dag som går, gjennom holdningskampanjer, opplysning, skremselsadvarsler og etter hvert bilder, og dette er etter min mening riktig måte å gå frem på, i motsetning til å tilnærme seg et totalforbud. I stedet for å ta fra folk røyken, så kan vi få folk til å kaste den på egen hånd, dersom de selv er interessert.
Vis hele sitatet...

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv, om jeg så hadde sittet en uke.
Hvor synlig pakkene er eller ikke er, har da ingenting å si. Personlig har jeg aldri sett noen kjøpe tobakk "på ren impuls, fordi det pakken var så fin" eller lignende. Svada fra ende til annen.

Er forøvrig enig med Nilsern i alt han sier i denne tråden.