View Single Post
Sitat av Brulte Vis innlegg
Du har ett poeng! Men nå er det ikke innbyggertallet som avgjør om vi skal bygge vei eller ikke.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig spiller befolkningstettheten inn! Befolkningen, og dermed også trafikken, er enormt mye mer spredd i Norge, som vil si at vi må bygge mange flere og lengre veier per innbygger. Dette gir en mye høyere kostnad, og behovet for brede, delte veier over alt er mye mindre ettersom vi har mindre trafikk per vei. Å sammenlikne enkeltsaker med et annet land er dessuten fullstendig uholdbar argumentasjon ettersom det ikke viser mer enn at forskjellige land har forskjellige økonomiske prioriteringer.

Sitat av Brulte
Så kan man jo stille spørmål om hvor langt farten må ned for å komme ned i samme antall ulykker som man hadde hat med bedre vei. Ser det kommet forslag tidligere i tråden om både 10, 20, 30 km/t ned. Hva har dette å si for næringsliv osv? Hjemmehjelper fks?
Vis hele sitatet...
Det har seg slik at det er oftere brudd på fartsgrensen enn fartsgrensen i seg selv som er problemet. Folk har en tendens til å gi blanke i fartsgrensen og kjøre så fort som de selv mener er forsvarlig. Mange har dessverre en tendens til å gjøre feilvurderinger. Likevel viser undersøkelser at selv om folk bryter fartsgrensen så fører nedsatt fartsgrense til lavere snitthastighet på veien, men akkurat hvor mye den burde settes ned avhenger selvfølgelig av de spesifikke strekningene. Regner med at du forstår at vi ikke kan sette ned fartsgrensene uniformt med et spesifikt antall km/t i hele landet.

Når det kommer til næringsliv må denne samfunnssektoren også forventes å ta noe av regningen. Enten om det skjer fordi de kommer senere frem med sine varer, eller om det skjer på grunn av økte avgifter for å kunne gi dekning til utgiften det medfører å lage bedre veier.
Sist endret av Provo; 1. desember 2009 kl. 10:38.