View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Då får jaggu du ha respekt for at eg ikkje vil at livet mitt skal bli definert av den boka. Du står fritt til å ikkje ta abort, men ikkje tving meg til å følgje samme verdisettet som deg.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor du gidder å plumpe ut med det her? Jeg har aldri tvunget noen til noe (les: er STERKT i mot abort, men usikker på om andre bør tvinges til å ikke kunne ta abort, selv om det i mine øyne er "drap"). Er det noe jeg har så er det FULL respekt for at andre har ulike syn enn meg, men når ei bok jeg baserer livet mitt på blir presentert som hjernedød av folk som har plukket ting ut av kontekst og stemplet den som sær.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er så brutalt feil at det er trist å lese. Darwin sine teorier er ekstremt godt fundamentert, og alle tegn vi finner - fra fossiler til genene og slektskapet mellom dyr og planter tyder på at Darwin hadde rett. Det er en ekstremt velfundamentert teori.
Vis hele sitatet...
Ord mot ord. Har hørt seriøse og respekterte forskere være uenige. Så sånn er nå det. Men jeg kommer ikke til å opp den diskusjonen her, ettersom jeg er mindre interessert i å diskutere akkurat dette ettersom ikke noen av oss kommer til å endre synspunkt eller komme opp med bevis for det ene eller det andre.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Bibelen konkurerer med Maos Lille Røde om å være den mest solgte boken - men jeg ser ikke at du foreslår vi også burde holde i tankene at også den boken har mange bra ting i seg?
Vis hele sitatet...
Interessant. Tror dog det er litt andre hensikter bak folk som kjøper den boka da? Ser at det er er veldig populært turistsuvenir f.eks. Jeg foreslår den ikke fordi jeg aldri har lest den, nesten heller ikke hørt om den.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Bibelen er en pottpuri av grusomheter, rariteter og noen elementer som dagens øyne vil se på som bra. Men hva i all verden skulle være poenget i å *anvende* denne pottpurien i dagens samfunn? Tydeligvis argumenter ikke de bibeltro engang for bibelen som kilde til god moral - så hvorfor ikke bare argumentere for hva som er god moral uten å trekke inn dette som blir så irrelevant da?
Vis hele sitatet...
Er blitt ganske lei "bedrevitere" som sitter på nettet og trekker fram tilfeldige bibelvers de har googlet eller lest fra diverse blogger til folk som vier livet sitt til å finne ting i bibelen som er drøye/motsier seg selv. Sier det ikke til deg, fordi nå har du ikke kommet med noen påstander, men heller et spørsmål. I like it! Skal forklare kjapt hvordan det funker. (skyt meg hvis jeg sier noe feil, har ikke 100% roen på hele bibelen jeg heller)
For en del tusen år siden var det GANSKE annerledes kultur enn det er nå og derfor veldig forskjellige lover og regler i forhold til det vi er vant til i dag. Gud satte masse regler og lover som ikke i det heeele tatt passer inn i dagens samfunn. Jeg blir sjokka hver gang jeg leser hvordan det var og hva slags grusomme lover Gud klarte å lage. Jeg vil tro 99% av alle DRØYE, utenkelige ting dere finner i bibelen kommer fra den tida. Tingen er bare den at Jesus kom, opphevde den gamle loven ved å dø for all synd, og innførte en ny lov, så alt man trenger nå er å tro på Jesus. Og, dere vet at alt i "den gamle pakt" bare gjaldt jødene og aldri har hatt noe med kristendommen å gjøre i det hele tatt?
Akkurat som at det ikke er noen grunn til å fnyse av nordmenn i dag pga jødeloven (som ble opphevet i 1851, bare 150 år siden) er det ingen grunn til å fnyse av kristne pga den gamle loven.

Takk for meg.

Vil poengtere igjen at jeg er verken interessert i å diskutere dette opp og ned i mente(fordi det fører ingen vei og jeg har ikke alle svarene, noe som er vanskelig når JEG plutselig er tiltalte og skal svare på anklager) eller prøve å omvende dere til det samme jeg mener. Det skal dere få lov til å gjøre selv.