View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
Hvorfor skal man jobbe og studere? Skal alle som jobber heltid ta seg et deltidsstudie på si så de kan utnytte hverdagen maksimalt? Meningen er at man skal studere på heltid, og helst engasjere seg i studiehverdagen gjennom verv og organisasjoner også. Å studere er ikke en liten bigeskjeft man gjør for moro skyld, og det er noe staten tjener godt på. Det er uansett ingen som har hevdet det er akkurat stipendbiten som bør heves, det kan like gjerne være lånet, og hva er problemet da?

De aller aller fleste studenter jeg kjenner har deltidsjobber som tidvis kommer i veien for skolen, superkrevende studier eller den vanlige sorten. Jobbene man får som student er sjelden så fancy at man bare kan sette seg på bakbena og nekte hvis man blir bedt om å jobbe tidlig . På sene seminarer sitter folk og kaster i seg matpakka og løper før tiden fordi de skal på jobb. Det er ikke å være heltidsstudent.
Vis hele sitatet...
Luni da, hva fabler du om her? Det er ingen som sier at man SKAL jobbe og studere samtidig. Hele poenget med tråden er jo at en person klager over ha for dårlig råd under studentlivet, mens andre har gjennomført utdanning uten den samme oppfatningen. Hele poenget med utsagnene mine er at man KAN klare seg finfint med pengene man får og har man behov utover dette så får en faenmeg jobbe for deg også - ikke forvente at det skal pakkes inn i papir med sløyfe og overhendes på en liten, rød silkepute.

Jeg nevnte at jeg jobbet i både securitas og forretning under studietiden min. Securitasjobben tok etterhvert overhånd og for mye tid, hvorpå jeg informerte arbeidsgiver at jeg måtte si opp om ikke situasjonen bedret seg. Det gjorde den ikke og jeg gjorde som annonsert. Så hadde jeg dårligere råd enn da jeg jobbet, men det fungerte det også - jeg måtte tone ned forbruket mitt.

Uten å ha erfaring på området, så tviler jeg på det sitter sjefer rundt om som ikke gidder å hjelpe en ansatt å flytte en vakt, eller hva slags arbeid det måtte være, om det trengs. Om folk hadde vært oppegående nok til å ta en telefon og informere .. gjerne litt i forkant, "Hei, du, fredag xx desember så har vi kveldsseminar på skolen .. kan du hjelpe meg å bytte vakt, eller går det greit om jeg kommer litt senere?" .. man kommer langt med hyggelig, medmenneskelig kommunikasjon. Og skulle sjefen være en kuk av rang, ja da sier du opp og lever strammere frem til du finner noe du kan leve med.