View Single Post
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hva mener folk om dette? Kåre Stølen bruker uttrykk som krig mot narkotikasalget i Oslo. Denne krigen bevilger staten 60 millioner kroner til. Legg også merke til dette med å miste omsorgen for barn om man blir tatt for kjøp.

Jeg for min del synes dette er feil ende å begynne i. Kampen mot narkotika har gått galt fra den dagen det ble forbudt. Hvor mange liv skal vi ødelegge før vi prøver å håndtere problemet annerledes?
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, og jeg synes det er galt å ødelegge for unge folk som ikke gjør annet enn å røyke litt hjemme og dele med venner. Her er det snakk om at politiet prioriterer feil.

Men når det gjelder folk som har barn syns jeg det er helt riktig at politiet bryr seg. Det er jo heller ikke snakk om å miste omsorgen med en gang, men at de sender en bekymringsmelding: "Ja, ett av våre virkemidler er å sende bekymringsmelding til barnevernet når vi kommer over foreldre som kjøper narkotika. Så får de vurdere om folk som har så lemfeldig omgang med rusmidler, er skikket til å ha omsorg for barn..." Hasj er faktisk ikke lov i Norge, og hvis du velger å bryte den loven, må du også ta konsekvensene av det. Det skal mye til for å miste omsorgen for et barn, men å bruke rusmidler mens man har foreldreansvar er såpass alvorlig at jeg synes det er riktig at barnevernet blander seg. Et enkelt salg av hasj kan jo avdekke en alvorlig omsorgsvikt (selvsagt ikke alltid).

Jeg røyker selv hasj, men det er ikke tvil om hva jeg ville valgt om jeg fikk barn. Det er ikke verdt å risikere barnet sitt for å kunne slappe av litt ekstra på fredagskvelden.