View Single Post
Skjønner dessverre ikke hvordan hakekorset kan ha noe med religion å gjøre, solkorset derimot, hadde du brukt som eksempel hadde jeg klart å følge argumentet ditt Fardinaz0r.

@Stormen:

Hei kompis, enda en gang, kudos for supre argumenter, men jeg føler du ikke tar høyde for en faktor, og det er denne:

I Norge idag lever det mange mennekser med et annet livssyn, en annen kultur og diverse andre språk enn nordmenn, og for at vårt samfunn ikke skal bli et segregerende samfunn, må vi ta hensyn til dette. Når politiet idag drar på uttrykning og treffer på en person med dårlige norsk- kunnskaper og som har behov for tolk, er det veldig vanskelig for politiet å finne en tolk [COLOR="Red"]som de kan legge sin fulle og hele tillit til[/COLOR], nettopp fordi det er så få politifolk med den relevante språkkunnskapen som er tilgjengelige. Å innføre en svart [COLOR="red"]hijab[/COLOR], med markante politisegl på begge sider, villle på ingen måte ødelegge en uniform, mener jeg. Det ville derimot styrket politiet som organ, da politiet hadde hatt egne ansatte som kunne tolket, [COLOR="red"]helt nøytralt[/COLOR]. Altså, eksempel: En somalisk schizofren løper rundt i Oslo og slår folk. Politiet rykker ut, men klarer ikke å kommunisere med denne personen. Hvis de, mest sannsynlig etter mye motstand, klarer å arrestere vedkommende, vil det nå bli et rent helvete å avhøre mistenkte, særlig siden de antakeligvis må gå til en eller annen somalisk forening for tolk. Der er det godt mulig at den som tolker, kjenner vedkommende og dermed vil bli en partisk tolk. Vedder på at politiet "screener" tolker, men det er nok veldig ressurskrevende, og kunne vært spart om man tillater [COLOR="Red"]"obligatoriske religiøse antrekk"[/COLOR], da selvfølgelig kun de som er godkjente for politi- uniformen. Veldig søkt, men dog et gyldig poeng spør du meg.

Her er mitt tankeeksperiment på hvorfor det å fordømme bruk av hijab basert på uniform som en uniform, ikke holder mål:

For det første, så er det jo stor forskjell på fargen på en politiskjorte og en politijakken. En politimann kan og velge å gå med eller uten skyggelue, som er veldig ouvert markert med politiets segl. Hvordan ville en [COLOR="Red"]hijab[/COLOR] med samme markering vært annerledes, foruten den religiøse symbolikken. Man må og ta høyde for at om [COLOR="red"]hijab[/COLOR] blir tillatt i politiet, så kan ikke- muslimer og velge å gå med det. Viktig poeng, selv om det antakeligvis ikke hadde vært så utbredt, for det hadde jo nøytralisert en eventuell synlig religiøs tilhørighet? Da hadde skillet mellom muslim og ikke- muslim blitt usynliggjort.

På avstand så ser en person med mørkt hår i hale og en person i [COLOR="red"]hijab[/COLOR] omtrent helt like ut. Når man kommer nærmere er det ennå vanskelig å skille fra en person med [COLOR="red"]hijab[/COLOR] og en person med stramt, mørkt hår. Hvordan kan dette være forskjellig på noen som helst måte, unntatt at [COLOR="red"]hijaben[/COLOR] er et verktøy i deres religiøse tro? Jeg er med på livssynnøytralitets- argumentet ditt, men dette må nok snart endres på i et samfunn i utvikling.

Politiet er og vil alltid være privatpersoner, og å frata alle disse privatpersonene sine meninger, livssyn og personlige trekk i tjeneste er kanskje den mest naive holdningen jeg noen sinne har hørt. Jeg ser verdien i teorien, men i praksis er det ikke levedyktig. Umulig, vil jeg tørre å påstå.

For å konkludere så synes jeg at denne debatten er blitt for mye fyrt opp av fremmedfrykt til at en rasjonell behandling av den ikke er mulig lenger. Synd, men sånn er det i et samfunn, alle har rett til sine meninger. Må innrømme at jeg synes det er mange lavpanner i denne tråden, som jeg håper aldri kommer i kontakt med NorgesPatriotene, men at dette også er en sak som på ingen måte er noe debatt- tema, spør du meg. Dette burde bare blitt gjennomført, for å vise at vi som er verdens største u- hjelps- bidragsyter også er ved frontlinjen når det gjelder rettigheter for nye borgere av kongeriket Norge. Byråkratiet har kjørt oss på r@ssen, og det er for mange fingre med i hver avgjørelse. Ikke rart vi har en så feig statsminister som vi har, vi er jo alt for redde for alt. Svineinfluensa, terrorgjerder, Nato- veto, EU- veto etc. Gi meg en person som jeg har tillit til, og som bare avgjør ting mens han sitter på kontoret, og kall meg gjerne kommunist, men for guds skyld: RESOLUSJON! Alt i Norge blir enten lagt på is eller gjennomført etter utallige korreksjoner. FAEN! Drittlei hele det skakkkjørte politiske systemet vårt, bare se på FRP. Drittparti, som bare ved å klage på alt, for så å si seg enig så lenge nok innbyggere er enige, har blitt norges 2. største parti er bevis på hvor ignorante vi egentlig er.

Dette er ikke noe angrep på FRP- velgere, kan kanskje virke sånn men er kun rettet mot selve partiet.

Hilsen Kizzy DeWiz, eks- AUF'er, nå uavhengig.