View Single Post
I går så var jeg en tur på den amerikanske ambasen for å søke visum, og de skulle ha overraskende mye informasjon om meg for å la meg søke om å få oppholde meg i landet dems over en lengre periode. -Ubehagelig mye faktisk.

På flyet på vei tilbake så måtte jeg også vise legitimasjon, selv om jeg ikke hadde sjekket inn bagasje. Og han som boardet flyet oppførte seg som det var en selvfølge at han skulle få se bankkortet mit.

Dette fikk meg til å tenke på om han egentlig har krav på å se det da, og hvis ikke så er jeg egentlig i min fulle rett å be ham dra dit sola ikke skinner. Et bankkort eller legitimasjon innehar nemlig informasjon som er veldig privat og ikke bør deles ut til hvem som helst ettersom det kan missbrukes ganske grovt.

Det virker nesten som om enhver person som jobber i et serviceinstilt yrke hvor man blir utdelt en uniform tror at han/hun er i sin fulle rett til å be om å få se legitimasjonen til kundene på stedet.

Så vidt jeg er fortstått er det vel egentlig bare politiet som har denne retten. Eller hvordan er egentlig lovverket her, og hva synes dere om dette?