View Single Post
Jeg mener det er viktig å få minioritetskvinner ut i jobb, og hvis å tillate hijab på arbeidsplassen er et nødvendig virkemiddel, synes jeg det er helt ok. Jeg kan ikke se for meg at hijaben skal hindre en dame i å gjøre jobben tilfredsstillende, og da er det ett fett for meg om jeg møtes av musefletter eller hijab.

Har på følelsen av at mange bare blir irritert og sure for dette, rett og slett fordi de ikke liker muslimer og Islam, uten helt å kunne klare hvorfor.

Det er vanskelig å si om plagget hijab ensidig er kvinediskriminerende eller ei. Mange muslimske kvinner ØNSKER å dekke til håret sitt, de vil kontrollere hvem som får se det, rett og slett. Man kan si at de beskyttes fra å bli sett på som objekter ved å ikke kle seg sexy eller utfordrende, eller man kan si at de hindres og undertrykkes ved å dekke til kroppen sin. Men la oss se på noe som kanskje kan sette debatten i et nytt lys: hva med vestlige kvinners miniskjørt? For noen er det et bilde på den frigjorte kvinnen som går i hva hun vil og tør og være sexy. Men på en annen side vil hun risikere å bli sett på og behandlet som et objekt, og ikke som et tenkende subjekt. Altså kan det også fungere kvinnediskriminerende. Tror likevel ikke mange her ville blitt spesielt provosert av et miniskjørt og kalt det kvinnediskriminerende.