View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
Nei, jeg har ikke mensen. Er det relevant? Kan jeg i samme slengen spørre om du er litt grinete på barnehagetanter, damer og smårips fordi du ikke får pult?
Vis hele sitatet...
Ja det kan du; nei.
Hvordan spesifikt er menn om kvinner forskjellige i så måte at det konkret påvirker kvaliteten på arbeidet som utføres i Norges skoler? Hvordan gir disse forskjellene seg til kjenne i det faktiske arbeidet?
Vis hele sitatet...
Kvinner er som helhet mer opptatt av hva kollegene sine synes om dem og er mer opptatt av å framstå som flinke. De er også generelt mye flinkere til å backe opp kolleger og være obs på andres følelser. De vil oftere være mer forståelsesfulle ovenfor elever, og vil for det meste instiktiv velge mindre konfliktorienterte løsninger enn menn. Det finnes haugevis av unntak til disse regelene, men ikke nok til at trenden ikke finnes.

Jeg mener ikke at det jeg klassifiserer som mannlige verdier på noen måter er bedre enn de jeg klassifiserer som kvinnelige, men jeg mener at en miks er særdeles mye bedre enn det enorme fokuset på forståelse, mykere verdier og det jeg anser som naivitet som har preget den norske skolen over lang tid nå.
Jeg merker meg at de kvalitetene du har fremhevet som mannlige og kvinnelige er ganske tåpelige generaliseringer, og at du også i tillegg selv har gitt eksempler som viser at disse ikke er kjønnsbestemte, men forekommer i "feil" kjønn.
Vis hele sitatet...
Ja, det er definitivt tåpelige generaliseringer og kun ment brukt i denne debatten. Jeg mener ikke at mannfolk generelt har disse verdiene. Jeg mener at mannfolk flest oftere har verdier lignende disse enn kvinnfolk, og jeg mener at disse betegnelsene er gode betegnelser for å beskrive fenomen jeg har observert i skolen.

Seriøst, si hva du vil, men barnehager og byggeplasser har forskjellig sosiale miljø.

Mennesker utdannet innen sosialantropologi/pedagogikk har en del generelle trekk som jeg finner særdele naive og virkelighetsfjerne. Hva er egentlig erfaringsgrunnlaget ditt som gjør at du kan så ekstremt bastand forkaste mine erfaringer med skoleverket? Jeg har direkte erfaring med begge grupper, og min erfaring er at de har endel felles særtrekk.
Jeg vet ikke i hvilke fag du underviser (altså hva du er spesielt egnet til å uttalte deg om), men som du sikkert forstår virker det for meg som om dette ikke helt var din arena.
Vis hele sitatet...
Geografi, naturfag, diverse mattefag og IT. Jeg har også grunnfag sosial antropologi.

Du henger deg opp i bagateller, og legger mer i ordene mine enn jeg gjør. Det er en grunn til at jeg skrev en separat post hvor jeg tydelig skrev hva jeg referte til som "mannlige" og "kvinnelige" verdier.