View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg tror de aller fleste her har hatt tøffe, kunnskapsrike kvinnelige lærere som hadde banket en mannlig jypling som deg. Og noen som har vært alt for demokratiske. Men gjett hva, de fleste har hatt gode og dårlige mannlige lærere også! Inntil du definerer disse "gitte sannhetene" dine, så er ikke "for mange kvinner" noe argument, for det sier absolutt ingenting. Du må gjerne mene skolen er blitt for demokratisk organisert, men du har fremdeles ikke vist noen årsakssammenheng som gir deg rett til å snakke om "damene", de kvinnelige ansattes utseende eller karakteristikken "barnehagetanter".

Vet dine kolleger eller overordnede at du kaller dem "barnehagetanter" forresten? Har de dårligere utdannelse og gjør en dårligere jobb enn deg? Kan jeg kalle deg barnehageonkel?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var ikke like klar og tydelig i hva jeg mente som jeg burde vært. Jeg skrev dog klart at det var snakk om verdier, ikke kjønn. Se mitt forrige svar i tråden for å se klarere hva jeg referte til.

Gamle old-school frøkener har jeg stor respekt for, og de var fanebærere for en ideologi jeg har stor respekt for. De pratet tydelig, klart og sa nøyaktig hva de mente. De var ikke spesielt opptatt av at andre skulle like dem, de konsentrerte seg om å gjøre en god jobb og de var ikke redde for å si noe som andre kunne kanskje oppleve som sårende. De hadde meninger, og det sto for dem åpent. Det er desverre altfor få av dem igjen.

Ja, det finnes endel mannlige lærere på barneskolen. Mitt inntrykk er dog at mange av dem er fanebærere for veldig myke verdier, og passer bedre inn på jentevorspiel enn guttevorspiel.

Mine kolleger har jeg stor respekt for, men jeg er dog i den videregående skolen. Du kan gjerne kalle med barnehageonkel, fordi jeg er nemlig ikke følsom, nærtagende eller manisk opptatt av å ikke støte mennesker. Men ja, mange av kollegene mine gjør en dårligere jobb enn meg. Noen gjør en bedre jobb enn meg også.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Litt stilig at en som klager over lite machokultur på arbeidsplassen sitter å syter om det anonymt på et nettforum. Brett opp armene å ta saken til et saklig og mer profesjonelt nivå vil jeg tro er mer i "din ånd". Blir jo fort oppfattet som presis den baksnakkingen du er så i mot om du holder på slik her for å få sympati fra en gang på nettet.

[...]

Men at det kan gjøres ting bedre på skole osv, ingen tvil, men til hvilken pris? Vi har pr dags dato et ganske godt utviklet samfunn, så noe må jo se ut til å fungere av det vi driver med også. Greit nok at kunnskapsnivået i andre land er høyere på spesifikke fag, men greier de å lage gode samfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg står for mine meninger, og sier rimelig nøyaktig det samme i diskusjoner på læreværelset som her. Man må dog være hakket forsiktigere med generelle diskusjoner om læring i et lærermiljø, fordi kritikk ment generelt kan ofte taes personlig.

Tja, jeg tror norsk skole tildels overlever idag pga tidligere verdier og tidligere kompetanse. Nettopp den gamle frøken-kulturen forsvinner fra barneskolen, det er få kompetente og oppegående mennesker som velger å bli lærere og at vi er inne i en veldig negativ langsiktig utvikling. Avskallingen på videregående og de dårlige resultatene på PISA-testene er kun de første tegnene på en skolekultur som forfaller.

De videregåendeskolene er fortsatt godt drevne. Jeg er usikker på hvor lenge det kommer til å fortsette.