View Single Post
Jeg tenkte å lage denne tråden for å kartlegge hvilke ord og uttrykk i det norsk språket som burde begraves eller erstattes av bedre/mer forståelige/mer dekkende ord/uttrykk; enn slik de blir brukt idag.

Kom med forslag og innspill som du tror vil være med på å bedre det norske språket!

OBS! Temaet krever at man er ganske spesifikk i sin begrunnelse og at man holder diskusjonen på et saklig nivå, hvis ikke tror jeg den fort kan flyte ut og fullstendig miste sin funksjon.

--------------------------------------------------------------------------

Mitt ord:
Nulltoleranse.

Eksempler på bruk:
Nulltoleranse mot mobbing. Nulltoleranse mot narkotikahandel. Nulltoleranse mot prostitusjon.

Begrunnelse:
Slik ordet blir brukt idag anser jeg det som et helt ubrukelig uttrykk. Dette gjelder først og fremst når det blir brukt i politikken om f. eks. narkotika. Siden narkotikahandel (og de fleste andre nevnte eksempler) er kriminelt, er det ingen grunn til å uttrykke "nulltoleranse" for det; det er ganske enkelt ikke lov. Derfor blir det bare et passivt, politisk begrep som kun lover at det ikke vil brukes ressurser på, eller diskuteres konstruktivt.

Alternativ bruk:
Dette ordet mener jeg burde begraves, da jeg ikke ser noen funksjon i det.