View Single Post
Sitat av Stormen Vis innlegg
Bra post Provo - men den siste delen forstod jeg ikke.

Jeg forstod konseptet med "å stå langt vekke fra hverandre", men allikevel kan ikke begge bli eldre enn den andre - samtidig? Det er jo selvmotsigende.

Enten så blir begge like gamle, like fort (dvs. at relativitetsteorien ikke spiller inn?) eller så må en av de to personene bli eldre kjappere?

Bare for å konkretisere spørsmålet litt:

1) Jeg og tvillingen min "Robert" blir født nøyaktig samtidig på jorden.
2) Når jeg er 10 år finner jeg opp en teleporter, og transporterer meg selv til en planet som beveger seg 10 ganger fortere gjennom rommet enn jorden. Dette skjer ved hjelp av et ormehull, så jeg mister/sparer ikke noe tid på selve reisen dit (dette er jo høyst teoretisk; det vesentlige er jo selve oppholdet på planeten)
3) Jeg og tvillingen min "fortsetter" livene våre fra 10 år på hver vår planet.
4) Begge er utrustet med en supernøyaktig atomklokke, og etter 40 år på min planet (jeg er da 50 år) ringer jeg "Robert" og spørr hvor gammel han er blitt.

Hva svarer han? Er vi like gamle, eller er han noe eldre enn meg?
Vis hele sitatet...
Provo styret litt med dette ang. systemet man tar utgangspunkt i.
Alt som har noe å si er forskjellen i hastighet fra det ene målingssystemet til det andre.

Om Robert ringer deg vil tiden ha gått saktere hos Robert fordi han beveger seg fortere enn deg, samtidig vil Robert oppleve at tiden har gått fortere hos deg. Det som avhenger her er hvem man tar utgangspunkt i, og det er vel det jeg tror Provo skulle frem til.

For å svare på spørsmålet ditt, så vil Robert si at han er yngre enn deg. Men med hastigheter så langt unna lysets hastighet vil disse forskjellene være neglisjerbare.

Dette er jo bare forskjellene i hastighet, men gravitasjonen påvirker jo også tiden på samme måte. Ved større gravitasjon vil også tiden også oppleves som at den går saktere. Så om dette er tilfellet på Roberts planet vil det gå enda saktere.

På telefonen vil du jo også oppleve at han snakker i "slow-motion", med mørkere stemme og lengre tid om differansen er stor nok. Og motsatt så vil du være Mikke Mus for ham.