View Single Post
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Stusser på at de aldri leste opp rettighetene dine. Skal de først gjøre et avhør så skal de lese opp rettigheten. Dette tror jeg muligens du har en liten sak på.
...
Vis hele sitatet...
Hva slags rettigheter er det du tenker på? Noe sier meg at du kanskje blander sammen med systemet i USA, hvor man kan bli frikjent dersom man ikke får opplest den velkjente "You have the right to remain silent...".

I Norge er det ikke oppgaven til Politiet å utdanne og informere publikum om slike rettigheter. Det eneste måtte være plikten til å informere om at du har rett til en selvvalgt advokat i forbindelse med ordinære straffesaker.

Slik jeg tolker dette hendelsesforløpet er det en klassisk tilståelsessak som ble ordnet ved forelegg.

Dette høres på ingen måte ut som en sak for SEFO, eller Spesialenheten for politisaker som de heter nå.

@tuttelidoo: Det du har opplevd føles sikkert traumatisk og urettferdig. Men du har jo lekt litt med ilden, og da hender det at man brenner seg. Du kunne sikkert ha oppført deg som en vanekriminell og nektet alt, slik noen råder deg til i denne tråden. Men Politiet kom til deg på bakgrunn av noe som hadde skjedd før du snakket med dem. Så de hadde bestemt seg for å ta deg uansett. Du gjorde sikkert jobben lettere for dem ved å tilstå, men til gjengjeld slapp du varetektsfengsling og full husransakelse. Tror du bare skal legge denne saken bak deg. Hva skulle en rettsak være bygget på? Vil du ikke bare føle det som enda et tap? Er du deprimert på en måte som går utover helsen, er det vel bedre å søke legehjelp enn å sloss videre med denne saken?