View Single Post
Sitat av Splittet Vis innlegg
Det rasjonelle er å tyste. Da får du det beste utfallet for deg uansett hva kameraten din velger. Om han ikke tyster, får du ingen straff, om han tyster, får du 5 års straff. Dersom du ikke tyster derimot, får du et halvt år straff i det første tilfellet og 10 års straff i det andre. Et halvt år ekstra i første tilfellet, fem år ekstra i det andre.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner virkelig å mislike ordet rasjonell. Altfor ofte virker det for meg som om det brukes som en unnskyldning for å se bort ifra kompleksiteten i et spørsmål.

Som endel har påpekt, og like mange fullstendig oversett, sier den initsielle problemstillingen at man er to kamerater. Hva enn folk har lest om særdeles lignende problemstillinger hvor man ikke kjenner hverandre blir da rimelig uinteressant.

Jeg er da også enig med de fleste andre av dere som faktisk leste førsteinnlegget; jeg ville aldri noensinne tystet. Et liv i frihet er ikke verdt spesielt mye om jeg ikke kunne se noen i øya etterpå. Et halvt år i fengsel hadde ikke vært noen big deal (gitt at det var et norsk fengsel iallefall.. et høy-risiko amerikansk fengsel kunne vært ille nok til at jeg ville re-vurdert).

Hadde jeg blitt bura inn for 10 år fordi kameraten min snitcha hadde jeg brukt sparepengene på å hyre inn noen som sørga for at han angra iallefall. Hadde jeg snitcha antar jeg han hadde gjort det samme. Ikke snitch!
Sist endret av DumDiDum; 30. september 2009 kl. 23:32. Grunn: skriveleif