View Single Post
Vil først og fremst bare spesifisere at jeg svarer på grunnlag av det medic har skrevet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei, jeg husker godt hvordan det er å være påvirket av alkohol eller andre stoffer og jeg forteller saken slik jeg fortalte den i vitneavhør og slik den ble fremstillt i retten.
Vis hele sitatet...
Å forklare et hendelsesforløp i retten, rettferdiggjør ikke reaksjoner gjort i fylla. Blir jo det samme som å skylde på fylla i alle mulige rare sammenhenger.

Jeg trekker ikke min konklusjon basert på kun dette ene eksempelet. Det er selvfølgelig mange bra politifolk, jeg har selv møtt flere av disse, men det er ikke til å stikke under en stol at mange politimenn (og kvinner) er maktsyke, ustabile og agressive. Etter min erfaring gjelder dette omtrent 50% av alle politifolk. Kanskje jeg har hatt uflaks og møtt de kjipeste, men jeg har bare mine egne observasjoner og erfaringer å ta utgangspunkt i.
Vis hele sitatet...
Av det inlegget jeg siterte, tolket jeg det som at du kun dro konklusjoner av dine (negative) erfaringer. Jeg ser ikke at du kan se situasjonen fra en annen vinkel, der kansje politiet gjør en riktig avgjørelse i å arrestere de for politivold.

Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke rope på menneskerettighets-domstolene? For det førtste er det en liten bagatell når noen freaker ut når politiet ser seg rundt i et hus, spesielt når de spesifiserer hvorfor de gjør det. Det er ikke snakk om krenkelse av privatlivet eller noe slikt. De spesifiserte hvorfor de så seg rundt. Av resultat at kompisen ikke ville si hva pasienten hadde fått i seg. Politiet, som du sier ser gjennom fingrene på mye rart. Om de skal bli straffet for den minste ting de gjør feil, vil jo dette også gjelde vanlige borgere. Det sier jo seg selv.

Tro meg, jeg skryter enda av de fantastiske politimennene jeg møtte på diverse strender i 14-17 års alderen! Det var trygge, erfarne politifolk, med humor og rettferdighetssans. De delte ikke ut forelegg i hytt og gevær, la ikke folk i jern og snakket ikke nedlatende eller provoserende til ungdommen. Tvert i mot gjorde de jobben sin, de passet på at alle hadde det bra, og at alt gikk rolig for seg, og det er jeg og mange andre enda takknemlig for.
Vis hele sitatet...
Jeg mente mer mot media. Selvfølgelig får de litt tid foran tv-en når en skurk blir satt bak lås og slå, men ihvertfall mesteparten av omtaler i media rettet mot politi er negativ. Se bare på politiaksjonen i danmark for ikke så lenge siden. Skal ikke kapre tråden med å starte en diskusjon om dette er rett eller galt av politiet. Men tviler på at mediehysteriet hadde vært så stort om aksjonen hadde gått stille og rolig.

Som sagt, jeg forteller historien slik den ble fremstillt i retten. Grunnen til at jeg trekker den frem nå, er å illustrere hvordan jeg har erfart at politiet noen ganger (ofte, etter min erfaring) behandler unge berusede mennesker på en serdeles ufin måte, noe som ofte leder til slike situasjoner som den jeg beskrev.
Vis hele sitatet...
Siden denne saken har vært for retten, hva var politiet sin forklaring? helt bak mål eller med ihvertfall noe snev av sannhet og fornuftig handling fra politiet sin side?

Hva legger du i å "motsette seg arrestasjon"? Min venn gråt og ba om å få gå å legge seg (han var i sitt eget hus), men politiet insisterte på å ta ham med på glattcelle. Han forsøkte å vri seg ut av grepet deres, men han hadde ikke en sjangs. Det var helt unødvendig å spraye ham. Da de vred armene hans bak på ryggen skrek han av smerte. Ingen bør oppleve å bli behandlet på denne måten, og ingen bør oppleve å se en venn bli behandlet slik.
Vis hele sitatet...
Det er vel pr. definisjon å motsette seg arrestasjon, men det er jo selvfølgelig flere forskjellige måter å definere dette på. Kanskje politiet så situasjonen annerledes enn deg? Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde jobbet i politiet hadde jeg slått ganske hardt ned på vold mot meg selv i en arbeidssituasjon. Slik jeg ser det er ikke pepperspray noe man bruker for å straffe de som måtte bli arrestert. Mer som personlig sikkerhet for å unngå å bli slått ned på jobb, noe som er en stor risiko i politiet. Men dette er bare min egen konklusjon. Man må ikke glemme at de personene som jobber i politiet er på jobb. De har like mye rettigheter som alle andre. Både når det gjelder overtidsbestemmelser og sikkerhet på arbeidsplassen.