View Single Post
Sitat av capidog Vis innlegg
Det kan jo ha en sammenheng med at de fleste som jobber i blålysetatene ofte må forholde seg til situasjoner hvor liv og helse står på spill. Det er ikke tid til så mye dikkedarer, lange utredninger og forklaringer i slike situasjoner. Da er det situasjonsbestemt ledelse, type stridsledelse, som gjelder.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, er det en lang vei mellom å opptre med en viss autoritet i en nødssituasjon, og å omtale overdoseoffere som "tullinger". Men som sagt, jeg ser flere mulige grunner til at trådstarter skriver på den måten han gjør, og jeg bebreider ikke hans handlinger eller hans innsats i historien han forteller. Min kritikk er utelukkende rettet mot måten han skriver på og mot måten politiet ofte opptrer i konfrontasjoner med ruset ungdom.



Sitat av bb001984 Vis innlegg
Hvordan vet du hva som hadde hjulpet og ikke? Tatt et brevkurs i medisin eller.no?
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at når jeg ikke vet, så vet jeg ikke, og det blir følgelig ren gjettning. De kunne like godt spurt noen tilfeldig forbipasserende, eller overdoseofferet selv, for den saks skyld. I det konkrete tilfellet jeg nevnte, visste jeg imidlertid at vedkommende hadde tatt GHB, men dette var nå mer enn 10 timer siden, og man trenger ikke noe brevkurs i medisin for å skjønne at det sansynligvis ikke er relatert til situasjonen og at om det så var det, var det fint lite å gjøre med det (10 timer etter inntak er alt stoffet tatt opp og metabolisert for lengst). Det viste seg i ettertid at min antakelse var korrekt.