View Single Post
kjedelig streiting
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg har aldri hevdet det er tilfeldigheter. Jeg har hevdet du ikke har den fjerneste aning om hva du snakker om. Vet du hva IQ er og har du i det minste lest kritikk-delen i artikkelen du selv linket til?

Noen hovedpunkter:

1. Svært få målinger ble foretatt i de fattigste landene, og kun på enkelte folkegrupper innen store land. Utvalget er ikke representativt, resultatene er ikke generaliserbare.

2. Testene er foretatt på folk i svært ulike aldersgrupper.
"A test of 108 9-15-year olds in Barbados, of 50 13-16-year olds in Colombia, of 104 5-17-year olds in Ecuador, of 129 6-12-year olds in Egypt, of 48 10-14-year olds in Equatorial Guinea, and so on, all were taken as measures of 'national IQ'" Dette gjør resultatene enda mindre valide.

3. "The national IQ of Ethiopia was estimated from a study done on 250 fifteen years old Ethiopian Jews one year after their migration to Israel." Her har vi altså 250 femtenåringer som antageligvis har hatt en svært vanskelig barndom som skal representere hele Etiopias intelligenskvotient... Trenger jeg å utdype hvorfor det er feil? Femtenåringer er dessuten innenfor en kritisk periode hvor IQ fremdeles kan utvikles med opplæring.

4. Forfatterne av denne boka kan ha gjort mange graverende feil i statistikken. "A comparison of the reported to actual data from only a single study found 5 errors in 19 reported IQ scores."

Sist, men aller viktigst: Standard IQ-tester er absolutt ikke utformet for å fange opp analfabeter uten skolegang, som mange i de fattigste landene er. Det gir dem absolutt ikke lav intelligens, men en type kunnskap og intelligens som ikke fanges opp av den type tester som vanligvis brukes i vestlige samfunn. Dette er helt feil bruk og har ingenting med moderne vitenskap å gjøre.
Denne boken din er kvasivitenskapelig rasisme. Kjøp deg en ordentlig bok.



Hong Kong, Singpore, Sør Korea og f.eks. New Zealand er vestlige samfunn i denne sammenhengen. Skjønte du ikke det bør du fullføre ungdomsskolen.
Godt observert at folk er ulike, men det er nettopp derfor sammenligningene dine ikke fungerer.
Folkslag er blitt tvangssterilisert på grunn av tankegangen din, vet du.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, det er en god del feil her, men det at du kommer å påstår at det er noen rasister som har laget denne målinga, for deretter å plassere alle de Afrikanske landa i bunnen blir for dumt...

Jeg antar at alle samfunna som er over de afrikanske er "vestlige" da? Herregud du er jo helt på trynet.. Hvis du mener Afrikanerne er like smarte oss, så regner jeg også med at du er for at vi ikke slipper dem inn her i lande da? Da bør de få bli i Afrika og bli med på å gjenoppbygge landa der nede. Det bør jo ikke ta så langt tid. Vi har jo vært lutfatige i vesten også, uten at vi sitter fast i den hengemyra enda.

Vi brant hekser her i landet i middelalderen, akkurat som de fremdeles driver med i Afrika. Hvorfor sluttet de ikke med dette i middelalderen da? Dette var da langt før kolonimaktene begynte å drive butikk der nede.
Sist endret av legalize_it; 21. september 2009 kl. 18:33.