View Single Post
Sitat av seven_up Vis innlegg
hehe, seriøs? man kan da ikke mene at grunnen til at norge ikke skal ta inn innvandrere er pga genetiske feiler? da mener man jo seriøst at den ariske rase er overlegen osv, men det finnes jo de som mener dette også.


Det står i linken du sendte at det nå var 35% som var søskenbarn, og i dine tidligere linker 80% som var søskenbarn, presis det jeg sa i stad, i starten er de så få at de blir nødt til det, men nå ser man en klar og tydlig nedgang i dette.

Dekte helseutgifter/legesenter har jeg aldri hørt noen gang som et større problem blandt innvandrere enn normen, men om du finner tall på dette så skal jeg være med, en link fra et seriøst forskningmagasin eller noe, ikke bare at du sier de har 4 x høyere risiko for noe, da må man se om etniske normenn ikke har høyere risiko for noe også, altså de totale heleutgifter blandt normen og innvandrere, finn det gjerne for meg.
Vis hele sitatet...
Det er stor usikkerhet i hvor mange prosent av norsk-pakistanere som gifter seg innenfor familie. 48,3% i 1993, men dette ser ut til å ha økt. Hvor får 80% fra? 80% av norsk-pakistanerne henter partner fra Pakistan. Men her kan det både være familiemedlemmer eller partner uten om familien. Kan du dokumentere at det er en nedgang i denne tendensen? Som det står i artikkelen så er tendensen økende, men her er det stor usikkerhet involvert.
Det er som sagt ikke regnet ut hvor mye de forskjellige etniske gruppene bruker i helseutgifter her i landet. Men jeg mistenker utifra nevnte argumenter at den er høyere enn majoriteten av befolkningen. 4 ganger høyere risiko for diabetes for folk fra midtøsten leste jeg i "Human Genetics" av Robert Song. Husker ikke eksakt hvor i boken dessverre.

Det å regne på visse grupper her i landet er et ømfintlig tema som ingen har lyst til å ta tak i, men noe som jeg synes skal få klarhet i. Men hvis du kommer over noe så send meg gjerne pm.

Sitat av niigu Vis innlegg
Hvordan kan du kategorisere det å hjelpe folk som katastrofalt? Personlig syns jeg det å bistå folk i nød er en ære. Vi lever i en velferdsstat som er heldige nok til å funnet alt av ressurser vi trenger for å overleve i lang tid fremover. Vi kan gi av oss selv samtidig som vi kan ta vare på oss selv. Det er det desverre ikke alle som kan. Men, har du lest litt om det å gi, vil du fort finne ut at det å gi ikke er gratis. Selvfølgelig avhenger fondet vårt av politikerne og hvordan de deleger pengene. Nå skal det sies at det er flerfoldige milliarder som er gått tapt pga dårlige investeringer og risker valgt av politikerne selv, uavhengigav hvilket politisk parti de tilhører.

Det er selvfølgelig aldri ønskelig for et land å miste fokus på det innenrikse. Selvfølgelig skal vi som land utvikle oss selv. Men tror du virkelig svaret å stenge grensene og begrense internasjonale utgifter? Det kan være mer ødeleggende enn bra. Hvorfor i alle dager skal Norge isolere seg fra konflikter utenlands og nekte flyktninger asyl? Er det riktig at et land som Sverige, som ikke har sysselsatt seg selv engang, skal ta inn like mange asylsøkere som Norge? Vil du virkelig at andre land skal utsette seg selv enda mer for større arbeidsledighet fordi vi ikke gidder? Tro det eller ei: Det finnes uskyldige mennesker som bestandig har levd i krig og konflikt, noe man mye heller kan kalle katastrofalt.

Jeg har lyst til å henvende deg til udi.no og be deg sette deg litt mer inn i situasjonen verden og Norge er i. Les statistikker og artikler som faktisk kan være en grunnmur for dine neste argumenter. En så lite informert person som du burde overhodet ikke blande deg i politiske debatter som dette. Prøvde du engang å stille deg selv i et objektivt lys da du fisket opp tallene dine? Det finnes også noe som heter etikk og menneskerettigheter - noe jeg regner jeg med du har lest litt om eller faktisk allerede kan litt om (om "asylpolitikk er et emne du brenner for")?

Jeg er enig i at en mer kontrollert tilstrømning og mer fokus på integrering kanskje ville gjort underverker, men det betyr ikke nødvendigvis at vi må ta inn færre enn det vi gjør pr dags dato.

Jeg merker du gjentar deg selv en del og stiller oss retoriske spørsmål som om du skulle prate til en dum og ignorant forsamling, du har en ledende tone og en naiv holdning i måten du presenterer fakta på og du bruker store ord som er dømmende og dramatiske. Og allikevel, etter alle kraftige hjelpemidlene i boka, er hele posten din en eneste stor selvmotsigelse.
Vis hele sitatet...
Det er vel meg du viser til? Har jeg nevnt at det å hjelpe folk er katastrofalt? Vil ikke si at vi har vært heldig med vår velferd. Det at vi fant ulike naturressurser er tilfeldig, men det å forvalte denne ressursen videre til folket slik at vi kunne danne en velferdsstat er ikke tilfeldig. Mange land i verden som har langt større naturressurser enn oss, men som ikke kan forvalte den til befolkningen. Du må vite at vi lever i en velferdsnasjon som fedrene på 50- og 60-tallet bygde opp og som vi nå drar fordel av. Noen mer enn andre.

Personangrep og demonisering hører ikke hjemme i en debatt. Vær saklig og kom med argumenter.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg mener at det er en vesentlig forskjell på de afro-amerikanske innbyggerne i ghettoer og asylsøkere som kommer til Norge.
Forresten syns jeg det er helt feil å sammenligne Grønland i Oslo med en ghetto.

Deler så og si samme kultur sier du?
Vil du være forferdelig vennlig å beskrive dette nærmere for meg?
Dette utsagnet er jeg veldig uenig i, men dersom du kommer med noen gode argumenter ombestemmer jeg meg kanskje.

Like barn leker kanskje best, men er det alltid den beste løsningen?
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg nevnt at Grønland i Oslo er en ghetto?
Vanskelig å svare på kulturspørsmålet. Det avhenger av hva en sammenligner det med.

Eksempelet med ordtaket: Når man skal samarbeide med en annen person så vil man søke en person som er mest mulig lik en selv for mest mulig effektivitet og unngå misforståelser. Hva er det du mener med beste løsning?
Sist endret av Oddish; 18. september 2009 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.