View Single Post
Sitat av fetter Vis innlegg
Syns du (som nevnt i en anne tråd) overglorifiserer evnen disse bikkjene har..
Jada, de er flinke, og de kan potensielt finne et stoff selv om det er gjemt veldig godt, men hva som skjer i praksis er en helt annen sak.

Har som sagt vært i tre situasjoner selv, og kjenner mange som har vært i sitasjoner hvor narkotikahunder er brukt.. Ikke èn av disse gangene har det blitt funnet noe, selv om stoffet hverken er godt gjemt eller pakket inn. LSD er et stoff som løses opp i mikrogram i en væske (gjerne vann), og jeg tviler STERKT på at en hver bikkje kan lukte seg frem til dette. Når du ikke merker en åpen weedpose som du løper over tre-fire ganger (under dørmatta til hverandaen) lukter du ikke 10mikrogram praktisk talt luktfri LSD oppløst i vann...
Vis hele sitatet...
Hehe, skal vi ta opp diskusjonen igjen?

Hunder er ikke ufeilbarlige. En stor del av jobben med å lukte seg frem til stoffer, er det hundeføreren som gjør. Hvis hunden ikke skjønenr at den er "på jobb", gidder den ikke markere. Jeg har selv sett narkotikahunder in action, og de jeg har sett, har jobbet veldig effektivt. Jeg glorifiserer ikke narkotikahunder, men påpeker kun at hunder har en ekstremt god luktesans, og at narkotikahunder kan finne stoff nesten uansett hvor liten mengde det er snakk om, og uansett hvor godt det er gjemt.

LSD er luktfritt for en menneskenese, men det vil ikke si at det er luktfritt for en hund. Narkotikahunder er derimot normalt ikke trent opp til å markere på LSD, så problemstillingen er teoretisk.
Sist endret av felix_poker; 16. september 2009 kl. 10:16.