View Single Post
Når skal Frp begynne å ta ansvar for konsekvensene av egen politikk egentlig? Jeg synes det er helt latterlig av Siv Jensen å skape en slags irritert skadefryd over at Venstre havnet under sperregrensen. Slik jeg ser det er det jo nettopp avstanden mellom Frp og Venstre på en rekke sentrale spørsmål (for Venstre sin del ihvertfall) som gjorde at Sponheim så seg nødt til å prøve å presse fram et Bondevik alternativ. For Krf er vel saken også den samme med den forskjellen at de ikke har gått ut offentlig slik som Venstre gjorde det. Så selv om det ser jevnt ut på papiret tror jeg ikke det vil være slik i realiteten. Ihvertfall ikke med et Høyre som ikke vil sette begge føttene i noen leir før de er sikker på at det gir regjeringsmakt.

Er uansett fornøyd med resultatet, selv om Sv falt litt tilbake tror jeg ikke det har for stor innvirkning på politikken som føres. De er uansett veldig viktig for Ap som samarbeidspartner og derfor vil de ikke bli så overkjørt som antall mandater egentlig skulle tilsi. Det er jo i Ap sin interesse at Sv holder seg store nok til å sikre fortsatt samarbeid selv etter Stoltenberg kaster inn håndkledet