View Single Post
Sitat av tafsern Vis innlegg
Skal man miste tillit til alle innstanser fordi man har en dårlig opplevelse, så burde jo de fleste av de i dette landet ha det slik. Om en er rørlegger, snekker, kontorarbeider, web designer, butikkmedarbeider, brannmann, politi osv, så er det alltid noen som har ulike meninger om deg, og opplevelser. Det er bare slik det er.

De fleste feil er menneskelige, og det går begge veier.
Vis hele sitatet...
stor forskjell på en rørlegger, snekker, kontorarbeider, web designer etc, kontra en politimann... Etter som politiet har monopol på voldsbruk her i landet er det ingen andre å henvende seg til hvis man trenger hjelp mot fysiske overgrep, og ønsker å løse situasjonen på lovlig vis. Dersom noen prøver å banke meg opp, og jeg tar en stekepanne eller hva faen, og slår vedkommende ned, risikerer jeg straff.

for noen år siden hadde en kompis av meg fest, og en nabo ringer og klager på høy musikk (klokka var rundt 12 på natta). politiet kommer forholdsvis raskt, og vi skrur av musikken. i det politiet går ut døra plukker jeg opp en nylonstrenger gitar og spiller "Stairway to heaven" - ikke akkurat en bråkete sang. Plutselig rakner det helt for patruljeføreren og han prøver å komme inn døra igjen, som kompisen min som eier huset skal til å lukke. kompisen min, vi kaller han Per, nekter å slippe politimannen inn, etter som han ikke har ransakningsordre på huset. patruljeføreren truer med å anholde Per. Per ringer faren sin, som snakker med politimannen på høytaler, og forteller politiet at dersom de tvinger seg inn i huset uten nødvendige papirer kommer det til å få juridiske følger. I det PF'n legger på røret heiser Per armene opp og slår ut med de i en "oppgitt bevegelse", og ber de om å dra. PF'n tar da tak i Per og kaster han i veggen, mens han roper "Ro deg ned! ro deg ned!". Vi ringer opp faren til Per igjen, og det hele ender opp med at politiet måtte stikke, og at PF'n ble anmeldt for politivold (og anmeldelsen ble selvfølgelig henlagt).

Det beste i historien er at resten av tjenestemennene som var med, innrømte ovenfor oss andre da Per snakket med PF'n deres, at PF'n var en kranglete type som egentlig ikke burde få bære uniformen...

Poenget er vel at all snut ikke er djevler, men det finnes de som faktisk er det. og disse er et kjempe problem. Møtt på den aktuelle patruljeføreren ved en senere anledninger, og fikk ikke noen form for hjelp selv om jeg blødde fra nesa, munnen, knokene, fått t-skjorta revna og var full av skrubbsår... prøvde å forklare at noen på en fest hadde banka meg og fortsatt var etter meg, men mannen husket meg fra overnevnte fest og virka ikke så rent lite fornøyd med at trynet mitt godt over middels forslått.

syntes det skulle vært en komisjon av sivile som kunne dømme politifolk i en sivil rettssal... mange politimenn gjør en god jobb, men noen burde ikke ha lov til å bære uniform. en politimann uten folkets tillitt er ingen sikkerhet, snarere en skummel ukjent faktor. hva om jeg MÅ ha hjelp for å redde livet, og det er denne mannen jeg får tak i på sentralen?

Nei. politi er en god ting, men hvem skal vokte vokterne?
Sist endret av Beskjeden; 11. september 2009 kl. 11:37.