View Single Post
Sitat av sengetøv Vis innlegg
mener å huske en advokat sa en gang i tiden at du kan gi backup av kjøpte filmer osv til nær fam osv?
Vis hele sitatet...
Det stemmer - det er lov å f.eks dra til en kompis og brenne en CD-kopi av en plate og ta den med deg hjem.. MEN: Etter at åndsverksloven ble revidert (i 2005?) så er det blitt ulovlig å "omgå effektive beskyttelsemekanismer" for å lage en slik kopi. Det er altså _ikke_ lenger lov å dra hjem til den samme kompisen og lage en kopi av en DVD han har..

Med andre ord har man gitt medieprodusentene muligheten til å frata deg retten til å dele åndsverk med venner og familie.

Dette er bare ett av mange eksempler på hvordan hver gang det har skjedd endringer i lovverk rundt åndsverk, så har endringene gått i favør av opphavsmenn og deres representanter, og imot forbrukeren.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg tror faktisk ikke det. En 50-lapp er fortsatt 50kr mer enn gratis. Når folk i tillegg slipper alt "styret" med å registrere seg med bankkortnummer osv. tror jeg de fleste vil foretrekke bukta.

Jeg kan ikke si jeg ser løsningen, men jeg ser definitivt problemet.
Vis hele sitatet...
Tror du har rett i at et lovlig alternativ må være enkelt, billig og bedre enn piratalternativet hvis det skal bli en stor suksess.
Jeg er ikke i tvil om at folk er villig til å betale for noe de egentlig kunne fått gratis, hvis det har høy kvalitet, pen innpakning og er lett tilgjengelig. F.eks: Vann på flaske.

Selv har jeg nesten sluttet å laste ned musikk (lasta ned _mye_ før) fordi Spotify er så praktisk. Skal begynne å betale abonnement der snart også, fordi jeg vil slippe reklame og få bedre lydkvalitet.

Jeg liker dokumentarer, så når det gjelder TV betaler jeg faktisk for Discovery, Discovery HD, Discovery World, Discovery Science, National Geo, NatGeo HD og History Channel HD.. Jeg har HD-PVR og alt mulig, men likevel velger jeg å laste ned en god del dokumentarer som har gått på en av disse kanalene. Hvorfor det? Fordi det er fleksibelt og enkelt, jeg slipper å planlegge, stille inn PVRen og manuelt spole over reklamene, jeg kan få en hel sesong på en gang o.s.v. Jeg betaler allerede 220 kroner måneden elns for kabelabonnementet, og hadde gladelig betalt CanalDigital en femtilapp eller to ekstra for en Spotify-lignende tjeneste der jeg hadde tilgang til å streame hva som helst fra arkivene til alle kanalene jeg har..

Jeg husker godt når jeg begynte å laste ned mp3er i 1997, og når Napster kom i 1999 - på den tida kunne jeg ikke forestille meg at musikk og filmbransjen fortsatt skulle prøve å pushe på oss DVDer og CDer 10 år etter! Men så fastlåste og ubrukelige er altså medieprodusentene. Og de trenger tydeligvis trusselen fra Piratebay for å forstå at de må komme opp med bedre produkter..

Forøvrig så anbefaler jeg alle som er i Oslo på lørdag og interessert i opphavsrett, å stikke innom Gloria Flames på Grønland kl.1800.
http://fribit.no/2009/09/02/pubm%C3%...fremtid%C2%BB/
Sist endret av rundgren; 4. september 2009 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.