View Single Post
Sitat av Svettpong Vis innlegg
mener å ha lest på forumet her at det fantes lookalikes som ga varig nyresvikt?

er jeg helt på sopptur her eller?
Vis hele sitatet...
spiser du denne: http://bilder.vgb.no/19898/3col/img_4702cca5d0f40.jpg så får du varig nyresvikt og enten dør du eller så må du regne med et liv i dialyse. Viser også til denne artikkelen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Adva...10&insert=true .

Så ja. Spiss giftslørsopp er bittelitt lik fleinsoppen. Og om man ikke har peiling på hva man driver med og går rundt i skogen (giftsløropp vokser i skog - ikke på gressenger der fleinsoppen vokser) og plukker giftslørsopp og tror det er fleinsopp - så kan det ende med døden.

Etter en trip på flein for et par år siden fikk jeg etter 3-4 dager diare etterfulgt av oppkast og rare drømmer. Dette varte en dag også ble jeg bedre. Et par dager senere fikk jeg deriomt samme symptomer, og jeg begynte å lure på om jeg kunne ha fått i meg en kjip sopp. Det var faktisk skremselsinlegget i BT (andre link over) av bergenspolitiet som fikk meg til å lure på om jeg hadde fått i meg spiss giftslørsopp.

Jeg leste meg opp på denne type sopp og til min store bekymring oppdaget jeg at symptomene jeg opplevde er nøyaktid dem man kan forvente seg av spiss giftsløropp. Symptomene kommer først etter noen dager, deretter blir man bedre og så kommer dem igjen. Folk flest tror bare at dem har fått spy-syke (andre giftige sopp merker man symptomene etter få timer). Dermed oppdages det i de aller fleste tilfeller for sent - og de fleste ender med ødelagte nyrer, eller døden. Needless to say: Jeg fikk mere og mere noia. Husker jeg ringte kompis med skjelvende stemme. Da jeg ringte trippekompis og spurte om han hadde lignende tendenser fortalte han at han ikke hadde det. Han kunne derimot fortelle meg at dama og naboene hadde hatt spysyke og diare. Så det hele viste seg å være at jeg bare hadde fått et virus.

Mens jeg satt bekymret og leste meg opp på spiss giftslørsopp så leste jeg om flere tilfeller i nyere tid der folk har dødd eller fått ødelagt nyrene sine. Sjangsen er minimal for at ikke nyrene blir ødelagt for godt om du får i deg denne soppen. Og sjangsen er også stor for at man dør - da de fleste tror man bare har fått et virus og venter for lenge med hjelp. Mens jeg leste om nyere tilfeller av spiss giftsløropp i Norge - så leste jeg dog ikke om fleinsoppplukkere som til forveksling har plukket spiss giftslørsopp. Alle tilfeller var andre soppplukkere på jakt etter spise-sopp. Dette sannsynligvis fordi dem vokser på forkjellige plasser (om dem også hadde vokst på beitemarker skal man ikke se bort ifra at det hadde vært et par uerfarne flein-plukkere som hadde fått ødelagt nyrene sine hvert år). Det kan med andre ord hende at artikkelen i BT som jeg har linka til ovenfor bare er politi-propaganda for å spre noia i miljøet.

Anyhow. Episoden lærte i allefall meg å ikke plukke sopp jeg ikke aner hva er.