View Single Post
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Non sequitur: «Folk får gjøre hva de vil med pengene sine» -> «Folk kommer ikke til å prioritere å ha et velfungerende politi»

For å oppsummere: Staten i dag bruker kun litt over 5% av inntektene deres på det jeg anser som deres legitime oppgaver (der 4% er forsvaret), noe som tilsvarer 2.5% skatt, gitt at halvparten av hver krone går til staten i dag. Selv om det blir mer kriminalitet, noe jeg tviler sterkt på, vil frivillig skatt på 5% være mye mer enn nok til å finansiere dette..
Vis hele sitatet...
Det var egentlig ikke det jeg argumenterte mot. Jeg sa at med den nye bølgen av folk som har falt utenfor samfunnet, så vil kriminaliteten stige. Hvorvidt det er nok penger til å vedlikeholde et fungerende politi, kan jeg ikke si noe om, fordi det er så mange X faktorer som må i betraktning.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Nei. Det blir ikke nødvendig å donere like mye, da mesteparten av det staten hadde brukt skattepengene dine på nå blir privatisert og du må betale for det i stedet, og privatisering og konkurranseutsetting gjør som kjent tilbudet bedre og billigere.
Vis hele sitatet...
Det jeg sa var at hvis vi skulle hatt et like bra tilbud for å fange opp folk som ikke har mulighet til å arbeide, ikke har tilgang til andre kilder for støtte, så måtte det bli donert så mye til veldedighet at det tilsvarer det som blir gitt i støtte til uføre i dag. Det kommer ikke til å skje, og disse menneskene ville ikke klart seg.

Privat helsesektor i USA har vel heller ført til en inflasjon i sykehusprisene. Og store private aktører som luker ut kunder ved å finne feil i skjemaer, tidlige sykdommer osv. Ingen garantert trygghet.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Få kommer til å velge privat veldedighet hvis de klarer å arbeide selv fordi det tilbudet de kommer til å få der vil være mye verre enn de kan skaffe seg selv. Nei, det kommer ikke til å være rosenrødt, men de kommer til å ha det rettferdig. Rettferdighet er å få det du fortjener, og det du fortjener er det du kan bytte til deg i frivillig handel med andre. Privat veldedighet blir da en måte å bytte penger mot følelsen av å ha hjulpet andre.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at folk har uføretrygd, er at de ikke er arbeidsføre. Dårlig tilbud hjelper ikke om beina dine er knekt. Ergo, disse menneskene kommer heller ikke til å klare seg.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
En rettighet er det du på lovlig måte kan bruke statens voldsmonopol på å tilegne deg. Hvis du har rett på å ikke leve i fattigdom vil det si at du har rett på at staten skal tvinge fredelige mennesker å leve i slaveri for å forsørge for deg. Selv «blodrøde» sosialister burde kunne se at det er urettferdig
Vis hele sitatet...
Nå høres du ut som en ordentlig FRPer. VOLDSMONOPOL! Hva slags voldmonopol? Du klarer ikke å få folk på dette forumet til å støtte deg fordi du bruker skremmende ord som vold til å fremme synspunktet ditt. Ærlig talt. Folk lever vel heller ikke i slaveri i Norge pga de høye skattenivåene, meg bekjent iallefall. Så nei, jeg ser ikke at det er urettferdig.

Jeg, som deg, mener at alle mennesker burde ha et noenlunde likt utgangspunkt. For deg, vil det si samme teoretiske mulighet for og oppnå noe i livet. For meg vil det si, litt likere vilkår for folk fra lav utdannede, fattige, dårlige hjem. Det må vi bare være enige i, å være uenige om. For det virker som det er der sosialister og kapitalister tenker fullstendig ulikt.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Folk er som kjent ikke født like, men hvis det er genetisk anlegg for det og en jobber hardt nok kan faktisk alle lykkes. Du kommer sannsynligvis til å tro jeg må være forferdelig ond for å kunne si dette, men litt naturlig utvelging har aldri skadet noen rase. Dette er ikke de sterkestes rett til noe som helst, men alles rett til å eie sitt eget liv. Mitt liv, mitt ansvar, mitt valg.
Vis hele sitatet...
Som sagt, teoretisk sett kan alle lykkes. Det er din rettferdighet, men ikke et samfunn jeg har lyst på. Jeg synes ikke du er ond. Men naturlig utvelging og evolusjon slik vi har lært om i skolen har vel egentlig sluttet.

I et sosialistisk samfunn så vil det ikke være noen slik utvelging. Men i et samfunn slik du snakker om, så vil naturlig utvelging velge de med minst lommebøker.
Det er ikke noen hemmelighet at folk fra utdannende, resurssterke familier har en "upper hand", mens folk fra lav-utdannete familier sitter med dårligere kort. Noen vil gjøre noe ut av seg selv likevel. Men generelt sett så vil de førstnevnte være foretrukket av den "naturlige" utvelgingen. Flaks med andre ord.

Du ville heller ikke vært foretrukket av noen "naturlig utvelging" i og med at du har en kronisk sykdom og tjener 10'000 i året(med mindre du har en rik mor) Men det vet jeg du vet.