View Single Post
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er veldig få ulykker som skjer fordi en trailersjåfør får illebefinnende e.l., de aller fleste ulykker skjer fordi sjåfører i helt vanlige biler er uoppmerksomme.

Uten å ha sjekka det nærmere, så skal jeg vedde mye på at kurven med antall drepte i forhold til hastighet er en parabel, og at forskjellen i antall drepte fra f.ex. 0 til 30 er VELDIG liten, 30 til 50 km/t, fremdeles ganske liten, 50-80 en del større, og 80-110, enda større. Det vil si at det er veldig lite å "tjene" på å kutte farta til 30 der den nå er 50, men ganske mye om folk klarer å la være å kjøre i 110 når grensa er 80.

Ta f.ex. den ulykken i tunellen nede i vestfold (mener jeg det var?) nå for et par måneder siden, jeg tror det var fire stykker som omkom. Først var det mange som klagde over at veiene og tunellene var så dårlige og farlige, så viste det seg at gutta hadde kjørt i 150 eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i at det er veldig få ulykker som skjer akkurat pga det, men fremdeles så skjer det noen ganger, og får personene som får en nær seg drept så hjelper det desverre lite at det skjer skjeldent. Og vi vet at vi mennesker gjør feil, da kan en god vei med gode sikkerhetsmarginer være med på og redde en del liv i året.

Ja fra 80 og oppover så smeller det ganske hardt når det smeller. Her kunne vi sikkert satt ned fartsgrensene på en del svingete og elgbefengte landeveistrekninger. Dog så ser jeg ikke vitsen med å ha 80 sone på en vei hvor man fint kan kjøre i 100 som feks store deler av ringveien i Oslo

Ja den tunnel ulykken var noe helt for jævlig. Det er synd at det i det hele tatt finnes slike idioter. Husker jeg ikke feil var farten på det høyeste nærmere 200 km/t og de kjørte på piggdekk uten pigger, noe som er livsfarlig. Han som kom imot i 50 i kollisjonsøblikket ble sjo slengt flere titallsmeter tilbake.

Slike folk må vi luke ut av trafikken så fort som mulig. Dog så tror jeg ikke laserkontroller akkurat er svaret. Da er det viktigere å ha sivilbiler ute på veiene som kan ta folk for slik farlig kjøreadferd samma om de kjører i fartsgrensa eller ikke. Politiet bør ha større myndighet til å bruke skjønn på veien istedetfor kun en blokk med fartsgrenser å bøtesatser.

Men det er heller ikke til å dytte under en stol at veivesenet oppfører seg passe idiotisk av og til. Slik som linken jeg linka til. Først skal de sette opp en masse fotobokser for å ta "trafikkfarlige" folk, deretter skal dem spare penger å bruke salt istedet for å vaske noen tuneller. Ser også at de har skaffa seg dynobenker flere steder i landet nå, så dem kan sjekke om bilister har trimma bilen sin og unlatt å betale avgifter. Trafikksikkerhet? Nope. Pengeinnkrevning? Ja.