View Single Post
I motsetning til de aller fleste tar jeg ikke hovedfokus i hva politikerne sier de vil gjøre og hva det står i valgprogrammet deres, men heller hva jeg tror de faktisk vil gjøre. Hvilken retning de vil ta med tiden, hvilke partier jeg tror en gang i tiden vil tørre fronte mine hjertesaker, hvem som jeg ser er mest rettferdig (i tråd med mitt verdisyn), hvordan de har utnyttet makten sist gang de satt i regjering og ikke minst hvilken ideologi partiet ligger nærmest.

Jeg kommer forsåvidt til å stemme Høyre, for de som måtte lure. Jeg er uenig i mange av sakene deres, men de er et standhaftig parti som tør å argumentere for meningene sine når de møter motstand. Erna er vel muligens Norges minst fargerike politiker, men dama er smart og har betydelig bedre oversikt enn diverse andre partiledere. FrP hadde definitivt vært et alternativ, hvis jeg visste hvor jeg hadde dem. Den ene dagen slår de et slag for liberalisme, den andre dagen priser kristen-Norge dem for noe kristen-konservativt oppgulp.
Et noe moderert DLF hadde vært en sikker vinner for min stemme, hadde de bare hatt en oppslutning på over 400 stemmer.

En ting som slår meg er forresten at den borgelige fløyen i partilandskapet i Norge er en ganske soleklar leder i denne avstemningen, som kom som et sjokk på meg, med tanke på alle de palestinaskjerfene jeg har sett flagrende i diverse avatarer i år.

En annen ting jeg syns er litt morsomt, men som ikke kom som et sjokk for meg, er at Rødt nesten har 10% oppslutning her inne.