View Single Post
Jeg leste akkurat et ekstremt godt blogg-innlegg ang. partiet Rødt som jeg føler burde deles. Innlegget leses her.

Tankene mine ang. Rødt har alltid vært at de vil veldig mye men forklarer meget dårlig hvordan dette skal oppnåes. Mye likt tankene mine ang. FRP. Jeg synes denne bloggen setter Rødts dagsorden i et kritisk lys som mange kansje ikke ser. Samtidig roser den Rødt for den rollen de tar i samfunnet idag. Jeg synes i likhet med bloggen at man vanskelig kan kritisere de meningene som Rødt står for, og at det er bra de eksisterer som en vaktbikje vedr. enkelte av hjertesakene deres.

Det jeg ønsker med dette innlegget er ikke og rakke ned på partiet Rødt. Jeg ønsker heller en dialog om disse "ekstreme" partienes rolle i politikken. Nevn gjerne FRP også, selv om de har stor oppslutning, er de relativt ekstreme i Norsk politikk. Men hold dere for gode til og bruke tråden til og rakke ned på FRP. Det har vi nok av i media.

Andre partier som burde komme med her er Miljøpartiet De Grønne - Partiet bygger på Arne Næss sin økofilosofi og Mahatma Gandhis ikkevolds-tenkning, og baserer seg på de fire solidariteter:

* Solidaritet med naturen
* Solidaritet med undertrykte og utstøtte i eget land
* Solidaritet med folk i andre deler av verden
* Solidaritet med framtidige generasjoner.

De grønne partiene har hatt og har nær tilknytning til miljøbevegelsen, men grønn politikk omfatter mer enn bare tradisjonell natur- og miljøvern. Sekstiåras anti-autoritære strømninger er en viktig del av de grønne partienes forhistorie, og underveis har de grønne strømningene fått tilsig fra mange andre små og store politiske strømdrag, blant annet ikkevoldstradisjonen og feminismen.

I likhet med andre grønne partier har Miljøpartiet De Grønne vanligvis samarbeidet med partiene på venstresida i politikken.
. Dette er fra wikipedia.

Det Liberalistiske Folke Partiet (DLP) burde også nevnes.

Helsevesen og skole er selvsagt svært viktige områder. Allikevel er det tydelig at det i disse sektorene finnes enorme problemer - folk dør i helsekø mens andre må vente i år for å få nødvendig behandling, i skolen har vi alt fra forfalne skolebygninger til lærere som hverken kan regne eller undervise.

Politikerne fra de andre partiene vil også ved dette valget love å løse problemene, men det har de også gjort ved alle tidligere valg uten at løftene er blitt holdt. Etter DLFs syn kommer dette av at det systemet vi har idag, at staten tar seg av alle viktige samfunnsområder, er et system som ikke kan fungere; resultatet må bli slik vi ser det i dag, og det vil nødvendigvis stadig bli verre.

Løsningen er at folk beholder sine penger, at de selv fritt kan velge og betale for lege, sykehus, skole, o.s.v. Nå betales slikt over skatteseddelen, noe som gjør tjenestene langt dyrere og mye dårligere enn de ellers ville ha vært. Når den som mottar en tjeneste også er den som betaler for den vil vedkommende velge kvalitet, slik vil kvalitet bli et kriterium for de som tilbyr tjenestene og kvaliteten vil stadig bli bedre. Med en slik løsning vil store og viktige sektorer, som helsevesen og skole, ikke lenger primært styres av de ansattes interessegrupper men av dets brukere.

Stem for frihet fra tvang og overformynderi - Stem på Det Liberale Folkepartiet!
Dette er sakset fra hjemmesiden deres.

Mitt standpunkt er at disse partiene er ganske så nyttige i politikken, for de setter ofte dagsorden på en del ting de andre ikke tør stå for. Selv kan jeg kansje tenkes og stemme for noen av disse om en bare for og bevare deres rolle i politikken.
Sist endret av murloc; 12. august 2009 kl. 23:52.