View Single Post
Sitat av f-w0rd Vis innlegg
mister lappen i 3 år pga manglende edruelighet. har blitt tatt 4-5 ganger for å ha røyka hasj og i ett av tilfellene med hasj på meg.
...
ikke lenge etter blir jeg pålagt å levere inn førerkortet på ubestemt tid sånn helt ut av ingenting.
...
jeg ble pålagt å levere lappen inn for lenge siden, har fremdeles ikke gjort det og ikke hørt noe. vet ikke hva jeg skal tolke det som?
Vis hele sitatet...
Hjemmelen Politiet har brukt i ditt tilfelle er Vegtrafikkloven §24 som gir krav til edruelighet og god vandel, samt gjeldende rettspraksis. En som misbruker narkotika, som det heter formelt, er ikke edruelig i lovens forstand. Som kjent er det ikke Politiet som vedtar lovene her i landet, så det er vel egentlig ikke de du bør være sinna på. Å si at førerkortbeslaget er "helt ut av ingenting" er jo ikke riktig, gitt historien du forteller. Du kunne jo ha valgt å ikke bruke narkotika, og heller ha beholdt førerkortet.

Aksepterer du ikke førerkortbeslaget blir saken som regel sendt til Tingretten, normalt innen 3 uker fra vedtaket. Noen ganger har førerkortbeslaget Politiet gjør oppsettende virkning, dvs at du blir fratatt førerkortet inntil saken er behandlet i rettssystemet.

Selv om du har beholdt førerkortet fysisk, kan det være merket i Autosys at du har fått inndratt førerkortet. Ring eventuelt Vegvesenet og/eller Politiet og spør.