View Single Post
Sitat av fxxked Vis innlegg
Heroin er ikke veldig avhengighetsskapende hvis du sammenligner det med sigaretter.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke helt riktig. Riktig nok regnes tobakksavhengighet som like "sterk" som heroinavhengighet når den først er et faktum, men det blir direkte misvisende å påstå at heroin "ikke er veldig avhengighetsskapende" sammenlignet med sigaretter. Det er vel heller motsatt. Sannheten er at de aller, aller fleste fint kunne røyket en pakke sigaretter hver dag i en måned uten å opparbeide seg plagsomme fysiske abstinenssymptomer, mens de aller, aller fleste ville ha slitt med ulidelige abstinenser etter en måneds tung, daglig heroinbruk.

Den medisinske virkningen av heroin er omtrent som en orgasme; bortsett fra at den er 800 ganger sterkere enn den du klarer å påkalle selv eller med hjelp fra andre.
Vis hele sitatet...
Uten å ha sjekket faglitteraturen vil jeg tørre å påstå at heller ikke dette stemmer. Kilde? Eller tok du bare 800 ut fra lufta?

Jeg har brukt en del heroin i løpet av livet mitt, og opplevd altoverskyggende fysisk velbehag, men det har aldri falt meg inn å sammenligne med en orgasme (i så fall er det andre ting som ligger nærmere). Erfaringsmessig er heroinrusen er relativt aseksuell tilstand.