View Single Post
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Sofistikert og ganske oversiktlig, kanskje tar det deg litt for lang tid å bli ferdig med et poeng (unødvendig langteklig), men ellers flotte greier.
PS: Skjønte ikke helt hva du mente ved bruken av ordet "nostalgi" flere ganger i starten.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke så langt unna et essay og har dermed som mål å underholde litt i tillegg til å gi en solid og litt langtekkelig forklaring på hvordan synspunktene som fremmes har blitt dannet. Jeg foretrekker den tilnærmingen fremfor "talking points", men det er jo smak og behag.
Definisjonen på nostalgi er enkelt og greit "sentimental lengsel tilbake til en tidligere del av ens liv el. til tidligere tider", men det er nok noe som må oppleves for at den delen av innlegget mitt gir mening. Det er kun "padding" og er der for å gjøre teksten mer interessant og du går ikke egentlig glipp av det sentrale i argumentet mitt.

Jeg er egentlig ikke interessert i å diskutere spesifikke konspirasjonsteorier i denne tråden - det har vi allerede flere tråder om, og jeg ønsker å heller diskutere konspirasjonsteorienes natur og hvilken rolle de har i et Internett som stadig utvikles.

Etter å ha lest artikkel/postenen din mange nok ganger vil jeg oppsumere den, med selvironi aktivert, at jeg nesten ble fristet til å tro at du og evt flere av modsene på nFF, faktisk jobber med the "bad guys" - at målet med denne tråden ikke er å spre lys på noe som helst, men å kritisere verdens aktivister (eller hjemmer du deg bak "bare Norges", kanskje), uten referanser overhodet, annet enn å så vidt nevne 9/11.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ute etter å debunke konspirasjonsteorier eller lignende her, da har du fullstendig misforstått. Diskusjonen handler om det sosiale fenomenet, ikke flisespikking om det ene og det andre, og de eksemplene jeg har med er der for å gi et innblikk i det jeg mener er anatomien til disse fantasifostrene.

At jeg jobber med "the bad guys" - og her bruker du den samme ullne retorikken som jeg har nevnt i hovedinnlegget, er en fullstendig latterlig påstand. Jeg er en norsk student som aldri har jobbet i verken multinasjonale firmaer eller for staten. Av og til får jeg betalt for å rette oppgaver i tekniske fag på NTNU, men det er omtrent så langt ned i lommeboka til "the bad guys" jeg er. Men det er klart, det kan jo hende jeg lyver og hvis du bestemmer deg for at alle vindmøller ser ut som drager så blir de jo det.

Det er pussig hvordan du så lett er villig til å tro at jeg er knyttet til mystiske bakmenn som verdsetter hemmelighold og ikke egentlig har noen interesse av å konvertere et par folk på freakforum mye lettere enn du er villig til å være kildekritisk i forhold til konspirasjonsteoriene om 2012, hvor du tar det for god fisk at nyhetsspeilet faktisk har en norsk toppolitiker på tråden enda de gang på gang viser mangelfull forståelse på hva som er gode bevis og ikke.

Jeg er en smule enig i at det går lett langt og at det her nesten blir som en ny religion for unge (naive), men da en religion mye bedre enn den gamle hjernevaskingen, inkludert vestens "vitenskap"-hjernevasking, ingenting gjør meg så irritert og nesten sint (men faktisk ikke ) som det vissvasset der, ingen ""filosofi"" har noengang underkuet og fjernet engasjementet fra mennesker mere enn den.
Hva kan possibly være av større verdi i livet enn engasjement?
Alle 'sofistikerte' pseudo-intelligente der ute, følger dere ikke med?
Mass-trolling ahead, I'm sure.
Vis hele sitatet...
Du har ikke egentlig argumentert for dette synspunktet enda jeg har argumentert mot det mange ganger før. Litt info finner du f.eks. i denne tråden.

Jeg ser ikke egentlig hvordan sitatene dine underbygger påstanden. Følger du ikke med?