View Single Post
Sitat av Afreakinnick Vis innlegg
...
Og området er uansett ikke merket, ergo er eventuelle opptak ikke verdt en SHIT, om jeg så skriver ned personnummeret mitt på en lapp og holder den opp foran kameraet.. Gud elske Norges lover ^^
...
Vis hele sitatet...
Dette har du ikke veldig god greie på. I Norges lover finnes det ingen ting som heter "ulovlige bevis". Det er imidlertid rettspraksis på området, og det heter bevisavskjæring når retten velger å se bort fra et bevis som ikke er innhentet på lovlig måte. Videre vil Den Europeiske Menneskerettskommisjonen (EMK) komme inn i bildet, der Norges lover ikke strekker til på dette området.

Hensikten med en slik beskyttelse er av en helt annen kaliber enn du tror. Reglene skal beskytte mot bevis innhentet ved eksempelvis selvinkriminering, tilståelser ved tortur, unødvendig provokasjon o.l.

At du blir filmet av et videokamera du ikke visste om når du bryter deg inn i en kasun blir aldri avvist som bevis av en norsk rett, så lenge man ikke kan så tvil om at opptaket er autentisk.

Folk har blitt pågrepet og dømt etter uttalelser på TV, hvor TV-opptakene har blitt brukt som bevis. Tilsvarende med bilder fra bomringer, ATK-bokser, og diverse overvåkingskameraer.

Det er ikke alt du ser i amerikanske TV-serier som er relevant her hjemme på berget.

Sitat av Afreakinnick Vis innlegg
...
Hvor saklig er det at disse klossene har alarm..?
...
Vis hele sitatet...
Kommer an på innholdet. Det er ganske vanlig i dag å sikre ting på flere måter.

Dersom de tilhører Forsvaret, og de inneholder våpen, kan du være helt sikker på at det er alarm (og videoovervåking i de fleste tilfeller).

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=101984

Jeg har selv hatt gleden av å overvære en øvelse hvor alarmen på et slikt perifert lager ble utløst. Det tar ikke så lang tid før det skjer noe, for å si det sånn. I fredstid blir politiet varslet umiddelbart. Og man trenger ikke så god fantasi for å forstå at dette er prioriterte objekter.
Sist endret av capidog; 22. juli 2009 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.