View Single Post
Guds eksistens eller ikke-eksistens er et vitenskapelig faktum om universet som kan oppdages i prinsippet, om enn ikke i praksis. Hvis han eksisterte og valgte å vise det, kunne Gud selv avgjøre diskusjonen, etter trykkelig og utvetydig en gang for alle. Og selv om guds eksistens aldri er blitt bevist eller motbevist med sikkerhet en ene eller den andre veien, er det mulig at tilgjengelige bevis og resonnering kan gi et anslag langt unna 50 prosent.

La oss så ta et spektrum av sannsynligheter alvorlig og plassere menneskelig vurdering av Guds eksistens på det - mellom to ytterpunkter av motsatt sikkerhet. (Dette spektrum er laget av Richard Dawkins) Spekteret er kontinuerlig, men kan framstilles med følgene syv merkesteiner underveis:

1. Sterk teist. 100 prosent gudssannsynlighet. Med C.G. Jungs ord: "Jeg tror ikke, jeg vet"

2. Svært sterk sannsynlighet, men ikke 100 prosent. De facto teist. "Jeg kan ikke vite med sikkerhet, men jeg har sterk gudstro og lever mitt liv på antagelsen om at Gud er der"

3. Høyere enn 50 prosent, men ikke svært høyt. Teknisk sett agnostiker, men tender mot teisme. "Jeg er svært usikker, men jeg er tilbøyelig til å tro på Gud"

4. Nøyaktig 50 prosent. Fullstendig upartisk agnostiker. "Guds eksistens og ikke-eksistens er nøyaktig like sannsynlig"

5. Lavere enn 50 Prosent, men ikke svært lav. Teknisk sett agnostiker, men tender mot ateismen. "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men jeg er tilbøyelig til å være skeptisk"

6. Svært lav sannsynlighet, men ikke ned mot null. De facto ateist. "Jeg kan ikke vite sikkert, men det at det finnes en Gud, er svært usannsynlig, og jeg lever mitt liv ut fra antagelsen om at han ikke er der."

7. Serk ateist. "Jeg vet at det ikke finnes noen Gud med samme overbevisning som Jung vet at det finnes en."

I hvilken kategori tilhører du, hvilket syn har du på gud? (Uavhengig av religion)