View Single Post
Sitat av sturla Vis innlegg
Du skriver som om du nærmest er imot evangelisering og at folk forkynner Guds ord. Det står svart på hvitt i Bibelen at man skal gå ut og fortelle om Jesus.
For meg er det en viktig del av det å være kristen. Likevel respekterer jeg de som på ingen måte ønsker å konvertere.
Vis hele sitatet...
Et interessant tema. Er det, fra et objektivt standpunkt, mest riktig at jeg skal respektere ditt behov for å overtale meg til å få det samme livssynet som deg, fordi det er skrevet i din religions religiøse skrift? Eller er det mest riktig av deg å anerkjenne min dømmekraft og refleksjonsevne, og å respektere de valgene jeg allerede har tatt?

Personlig tar jeg det ikke ille opp hvis noen forsøker å konvertere meg til en eller annen religion, men takker enkelt og greit nei. Samtidig håper jeg også du ser hvordan et slik fremstøt lett kan oppfattes av de du forsøker å forkynne til. Det er svært mye som står skrevet i bibelen som er forkastet av deg som de fleste andre kristne, og jeg tror at et skritt mot toleranse og respekt vil være å revurdere riktigheten av forkynning rettet mot mennesker som ikke har bedt om det. Hadde du for eksempel satt pris på det hvis jeg helt uprovosert og uinvitert forsøkte å overbevise deg om at det ikke eksisterer noen gud, og at det du tror på er feil? Om du ikke hadde hatt noe i mot det, ser du kanskje likevel at det lett kan tolkes negativt fra den "andre siden av gjerdet".

Selvfølgelig kommer også forkynningens intensitet inn i bildet, men det gjør likefullt også den varierende aksepten for å bli forsøkt forkynnet. Religion eller ikke - det er uansett viktig å forsøke å se situasjonen fra et objektivt standpunkt og derifra ta en avgjørelse på om handlingene våre kan oppfattes som respektløse eller et overtramp for de det angår. Og respekt og toleranse er nøkkelverdier i et velfungerende samfunn.