Tråd: Spotify
View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Problemet her er at det er snakk om kultur, det er snakk om reklame og det er snakk om virtuelle filer. Ikke en bil, ikke ett brød og ikke ett tjuveri i klassisk betydning.

Jeg har råd til en enste cd i året og velger å bruke pengene mine på Led Zeppelin IV. Så hører jeg at Aqua har gitt ut ei ny plate og laster den ned. De ser uansett ikke snurten av pengene mine rett og slett fordi det er hundrevis av andre cder jeg heller ville kjøpt og siden jeg har begrensede middler så tar det en evighet før jeg kjøper comeback plata til Aqua.
Kan noen fortelle meg nøyaktig hvor i den tankerekken Aqua taper penger på meg?
Slik jeg ser det så tjener de på at jeg laster ned plata deres. Jo flere som hører musikken de lager jo flere vil like Aqua, siden smaken er som baken. Får jeg to stykk til å gå å nynne på en singel fordi jeg spilte min piratkopiert Aqua på jobb så har jeg gjort bandet en stor tjeneste, helt gratis.

Aqua har ikke en eneste utgift på at jeg laster dem ned. Ikke en. De har heller ikke tapt penger siden jeg ALDRI noen gang kommer til å kjøpe en Aqua cd. Det eneste er at jeg får tak i musikk og Aqua får spredd sin til ett marked de ellers aldri ville nådd.
Vis hele sitatet...
Men det er jo forsatt viktig at du "tar" noe som ikke er ditt. Alt du sier er at industrien ikke taper noe penger på at du laster ned albumet, men du tar jo forsatt noe som ikke er ditt.