View Single Post
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
At glassflasken vil knuse ved frysing tror jeg ikke vil være noe problem ettersom volumet til etanol minsker proporsjonalt med temperaturen(som alle andre stoffer foruten vann).
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at jeg har skrevet volumet til vann ikke minsker ved lavere temperaturer, noe som er delvis feil!

Først litt fakta:
Elektroner er negativt ladede partikler, protoner er positivt ladd.
Formelen for vann er som alle vet h2o; to hydrogenatomer og ett oksygenatom. I et vannmolekyl deler oksygenatomet og de to hydrogenatomene sistnevntes to elektroner mellom seg. Disse tilbringer lengre tid rundt oksygenatomet enn rundt hydrogenatomene, derfor opptrer det to negativt ladede elektronskyer rundt oksygenatomet og to positivt ladede områder rundt hydrogenatomene. Vannmolekylet er altså polart.

Vannmolekylet blir som en slags "ball" med fire "gripeklør";to som er positivt ladd og to negativt. Som kjent tiltrekker negativt positivt og motsatt.
Når mange vannmolekyler er samlet, prøver alle å gripe tak i fire andre vannmolekyler. "Gripeklørne" med positiv ladning griper tak i de andre molekylenes negative "gripeklør", og omvendt. Dette kalles hydrogenbindinger.

Hydrogenbindingene i vann er mye sterkere enn tilsvarende polare væsker(feks alkohol og aceton), noe som skaper unike vidtrekkende vekselvirkninger mellom vannmolekylene. I vanlig vann er det områder der mange vannmolekyler er knyttet til hydrogenbindinger og beveger seg samlet, mens vannmolekylene i andre områder er "frie" og farer rundt omkring. De områdene hvor vannmolekylene er sammen oppfører seg som is, mens andre deler er i uorden som i gass. De ordnede og uordnede områdene i vannet skifter lynraskt og i takt med at hydrogenbindingene oppstår og blir brutt.

Når man nedkjøler vann, øker massetettheten fordi den uordnede delen av vannet blir stadig tettere. Men når temperaturen faller under 4°C, blir vannet lettere fordi de isaktige områdene med hydrogenbindinger vokser og begynner å dominere. Når vannet blir til is ved 0°C dras alle hydrogenbindingene mellom vannmolekylene helt ut, og massetettheten synker.
Ved lavere temperaturer blir bindingene mellom molekylene tettere og de begynner å overlappe hverandre.

Altså, vann oppfører seg normalt ned til 4°C hvorpå isen utvider seg igjen frem til 0°C, hvor det igjen oppfører seg normalt(med normalt mener jeg som i andre stoffer).

Det blir derfor feil av meg å si at vann oppfører seg motsatt av andre stoffer som sa tidligere(posten jeg siterer).
Sist endret av exocytose; 14. juni 2009 kl. 20:48.