View Single Post
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg synes det er litt latterlig å ha et så firkanta syn på livet. Det er ikke dermed sagt at alt går bra om man oppfører seg anstendig og vice versa. Det er mye mer som spiller inn.
Vis hele sitatet...
Du må lære deg å tenke litt mer helhetelig. I dette tilfellet vil det si sjanse og prosenttenkning. Sjansen for at jeg gjør det bra på en eksamen øker hvis jeg leser mer. Sjansen for at jeg spiller bra på fotballbanen øker hvis jeg har trent mye. Sjansen for at jeg lykkes i mine sosiale interaksjoner øker hvis jeg er vennlig og oppfører meg normert.


Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
La oss ta Sykofant sitt eksempel. Er jeg slem mot en person så får jeg ikke låne bilen hans når jeg er i nød? Det er mange måter å være slem på, i dette tilfellet kan man være "små-slem" og frekk mot personen for å svekke selvtilliten hans over lengre tid, slik at han lettere gir etter for litt mas og overtalelse.
Vis hele sitatet...
Tenker du bare en enkelt situasjon? I såfall er det ubrukelig i emnet som diskuteres her. Du må tenke litt over lengre tid. Vil en slik holdning og atferd utgjøre noe positivt over lengre tid, slik vi her diskuterer "karma" og ringvirknigner?


Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er rett og slett ikke så svart/hvitt som at alt ordner seg om man er snill og grei. Bruk hodet og vit hva du gjør så skjer gode ting deg, hver en tåpe og kast deg uvitende ut i ting og vonde ting skjer deg. Det er min karma.
Vis hele sitatet...
Med din livsrettende karma vil du neppe oppnå særlig over tid. Vi blir daglige nødt til å ta avgjørelser som ikke har forutsigbare virkninger. Du kan vel selv bare tenke deg til hvor mange situasjoner du har kasted deg uvitende ut i. Dette defineres faktisk som en av mennesker intellegens, og kalles emosjonell intellegens. Denne intellegensen spiller blant annet på intuisjon. Intuisjon blir brukt i mange sammenhenger der man må uvitende ta beslutninger.

Gi deg selv et søk på emosjonell intellegenes og intuisjon.