View Single Post
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Det gjør ikke noe for deg at de som allerede har en startkapital fra rike foreldre kan surfe seg igjennom livet på deres goder?Det gjør heller ikke noe for deg at de betaler 1/3 av det du til syvende sist betaler?Rettferdig, eller er vi klare til å komme med en ny form for økonomi snart hvor alle på er på lik linje følger samme prinipper og maktfordelinger? Vi har så vel klassesamfunn i det moderne Norge. Jeg vil ikke være slave for å ha det "godt". Jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil uten å være lenket fast til arbeid/inntekt. (eks: jeg har lyst til å reise et år, men kan ikke fordi jeg har ikke har inntekt og må betale ned lånene mine)
Når det kommer til at jeg tror at jeg kan låne penger "gratis", låner bankene bort penger som ikke eksisterer. Hvor er fornuften, og hvor er rettferdigheten?


Jeg syns utsagn som dette er krenkende ovenfor menneskeheten, og langt mer skremmende enn bankenes taskenspill-teater. Vi skal aldri gi opp, og aldri ta noe for gitt for da har vi allerede tapt. Verden er blitt sånn, men vi aksepterer dette ikke for våre barn og barnebarn. Vi må omforme jorden så rettferdig som mulig, og ikke legge asfalt som de rike kan gå på. Skjønner du?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ikke noe for meg at noen har en bedre start enn andre.
Som slashdot sa, så er samfunnet i disse dager slik at man kan gå uten jobb og fortsatt ha det bedre enn mesteparten av resten av verden.

Hvorfor er det urettferdig å låne penger som ikke fysisk finnes?
Alle kan ta opp et lån, men visse personer vet jo ikke sine begrensninger eller betalingsevne.