View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Poenget er at det ikke burde være sånn. Slik holdes "arbeiderklassen" nede, og er når du tenker over det så absolutt ikke rettferdig. Burde ikke skattepengene gå til gratis studier slik at alle på lik linje kan klare seg og starte på hvitt papir?Det å måtte låne penger for å få informasjon som du senere må nedbetale til du er feridg med å jobbe syns ikke jeg er en oppmuntrende tanke. I tillegg til at du i dagens samfunn skal ha minst en "bachelor"..i hva er ikke så viktig.
Vis hele sitatet...
Nei, eg er einig med deg, men det er som sagt ett parti som meiner det, og det er Raudt. Og dei vert vel neppe eit statsberande parti dei næraste året...

Studielån er ei rimelig grei ordning. Har du jobb er det ikkje eit problem å betale tilbake studielånet. 3-400k i studielån er ikkje så himla vanskelig å betjene gitt at du har arbeid. Å sitte i kassa på rema funker til å betjene det...

Det er også slik at Lånekassen ettergir renter og utsetter innbetalinger om du er registrert arbeidsledig, så eg ser faktisk ikkje det veldig store prinsipielle problemet med studielån. Det er svært få som havner i økonomiske problemer grunna studielåna sine tipper eg.

Og faktum er at det er frivillig å studere, og å oppta studielån. Det går òg å studere utan studielån. Så du angrip stråmenn her.

Forøvrig går skattepengane til gratis studier. Kva trur du finansierer universiteta i Noreg? Hint: det er ikkje studielånet.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Det gjør ikke noe for deg at de som allerede har en startkapital fra rike foreldre kan surfe seg igjennom livet på deres goder?Det gjør heller ikke noe for deg at de betaler 1/3 av det du til syvende sist betaler?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje rettferdig. Eg er kommunist, men kritikken din avsamfunnet finn eg like fullt hårreisande idiotisk og tåpeleg, for du overser at nordmenn faktisk har råd til å ta utdanning UAVHENGIG av foreldra si inntekt. Vi har råd til bil UAVHENGIG av inntekt. Kort sagt - dei suverent fattigaste i Noreg er rikare enn minst 1/6 av verdas befolking.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil uten å være lenket fast til arbeid/inntekt. (eks: jeg har lyst til å reise et år, men kan ikke fordi jeg har ikke har inntekt og må betale ned lånene mine)
Når det kommer til at jeg tror at jeg kan låne penger "gratis", låner bankene bort penger som ikke eksisterer. Hvor er fornuften, og hvor er rettferdigheten?
Vis hele sitatet...
Sorry, men det gidd eg ikkje betale for. Det du argumenterer for er at eg skal betale skatt slik at du kan sitte på ræva utan å gjere noko. Det er ikkje eg spesielt gira på.

Eg er derimot interessert i å betale skatt slik at alle har ei reell mulighet til å leve eit anstendig liv, og eg oppfattar ikkje at Noreg er spesielt langt unna det målet.

At du må ofre reising får til helvete vere ditt problem - det er ikkje ein menneskerett å reise. Det er derimot ein menneskerett å ha mat og husvære. Så stapp den egoistiske holdninga di til verden til helvete vekk og slutt med sytinga.