View Single Post
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva er poenget?
For å få utdanning må du bruke penger du ikke har, dette gjelder de fleste.
Og med mindre du skal bo hos mor di, arve en rik onkel eller bo fattig så må også du ta opp et lån.
Og hvor lang tid det tar å betale ned kommer an på intekten din.

Hva så om du ikke er gjeldsfri før du er 50? Da har du fått det som du vil, bil og hus og evt alt det andre du skulle ha lånet til. Da har du jo betalt for tjenesten det kostet å få disse tingene, og nå er de endelig dine.
Skjønner du?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikke burde være sånn. Slik holdes "arbeiderklassen" nede, og er når du tenker over det så absolutt ikke rettferdig. Burde ikke skattepengene gå til gratis studier slik at alle på lik linje kan klare seg og starte på hvitt papir?Det å måtte låne penger for å få informasjon som du senere må nedbetale til du er feridg med å jobbe syns ikke jeg er en oppmuntrende tanke. I tillegg til at du i dagens samfunn skal ha minst en "bachelor"..i hva er ikke så viktig.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva gjør det om man betaler der 2-3 ganger? Du tror vel ikke at du kan få låne penger gratis? Er du så trangsynt?
Vis hele sitatet...
Det gjør ikke noe for deg at de som allerede har en startkapital fra rike foreldre kan surfe seg igjennom livet på deres goder?Det gjør heller ikke noe for deg at de betaler 1/3 av det du til syvende sist betaler?Rettferdig, eller er vi klare til å komme med en ny form for økonomi snart hvor alle på er på lik linje følger samme prinipper og maktfordelinger? Vi har så vel klassesamfunn i det moderne Norge. Jeg vil ikke være slave for å ha det "godt". Jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil uten å være lenket fast til arbeid/inntekt. (eks: jeg har lyst til å reise et år, men kan ikke fordi jeg har ikke har inntekt og må betale ned lånene mine)
Når det kommer til at jeg tror at jeg kan låne penger "gratis", låner bankene bort penger som ikke eksisterer. Hvor er fornuften, og hvor er rettferdigheten?

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Slik er verden blitt, og vil forbli.
Vis hele sitatet...
Jeg syns utsagn som dette er krenkende ovenfor menneskeheten, og langt mer skremmende enn bankenes taskenspill-teater. Vi skal aldri gi opp, og aldri ta noe for gitt for da har vi allerede tapt. Verden er blitt sånn, men vi aksepterer dette ikke for våre barn og barnebarn. Vi må omforme jorden så rettferdig som mulig, og ikke legge asfalt som de rike kan gå på. Skjønner du?