View Single Post
margido... er du inneforstått med ideen bak velferdsstaten?

siden man betaler skatter og avgifter fører dette til at sykehus, gratis/billig utdannelse, bankforsikringer etc opprettholdes. dersom alle skal mele sin egen kake kommer vi raskt tilbake til situasjonen man så i paris pre 1800, eller storbritannia i samme tidsepoke - det er vel noe vi strengt talt kan si oss enige i at vi ikke ønsker?

vet ikke om du har noen eldre i familien, eller kjenner noen som er urføre av en eller annen grunn? en kompis av meg har en kronisk diagnose som gjør han avhengig av medisiner hver måned til kr 20 000. ellers dør han. disse får han av staten, som gjør at han kan jobbe og leve et normalt liv. strengt talt syntes ejg vi kunne betale mer skatt, slik at jeg ikke behøver å være bekymret for den dagen foreldrene mine må flytte på eldrehjem, eller den dagen det skjer meg selv en ulykke..

det som gjør norge til et av verdens beste land å leve i, er nettopp tanken om en velferdsstat og en solidaritet. dersom alle skal fly rundt å kun tenke på seg og sitt, ender vi raskt opp med et klassedelt samfunn som garantert vil føre med seg vesentlig mye mer uroligheter. bare se på opptøyene i USA etter orkanen i new orleans..

fritt marked følges gjerne med en enorm polarisering og sentrering av økonomi og generel makt. det skaper "mange mot få"-situasjoner, som ingen ønsker. det er tross alt denne tankegangen som skaffet oss kommunismen, -nemlig Engels oppdagelse av denne formen for kapitalisme i england.

betalte 36% skatt da jeg jobbet, nå studerer jeg. føler at jeg på den måten har gjort meg fortjent til å få stippend. skatt er kanskje ikke kjempe gøy, men en nødvendighet for at norge skal forbli det beste landet i verden.