View Single Post
Hva med sukker? Det er avhengighetsskapende det også. Hva mener du om det? Staten skal jo ha sine avgifter på sjokolade og godterier. Jeg syns det er griskhet som råder i avgiftspolitikken her til lands.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg er liberalist, så jeg mener absolutt at folk burde ha lov og rett til å fucke opp livene sine.

Sånn sett er jeg for røyk - og mot overdrevne, moraliserende advarsler.

Allikevel: Røyk som produkt følger ikke de liberalistiske idealene selv; ved at sigaretter gjør folk avhengige av et produkt de strengt talt ikke trenger. Alt som gjør deg avhengig - og således fratar deg din egen, frie vilje (og derfor motvirker det liberalistiske ideal) - burde det legges svært strenge begrensninger på. Det er i hvert fall det jeg har rasjonalisert meg frem til; ellers ville private selskaper kunne gjøre ALLE produkter avhengighetsskapende - og det ville gått i mot bl.a. Kants kategoriske imperativ.

På bakgrunn av dette er jeg i MOT røyk - og for advarsler.

Som andre har sagt tidligere i tråden: Jada, det er greit at du på 30 eller 40 år syntes at sånne advarsler er "teit", fordi du driter i det allikevel.

Men som samfunn må vi allikevel spørre oss: Dersom slike bilder kan forhindre bare så lite som 10% av unge, lett-påvirkelige sjeler fra å BEGYNNE å røyke (og således miste sin frie vilje), burde vi ikke da tolerere det? Jeg mener det.
Vis hele sitatet...